Betula Pendula

Betula Pendula

Rodilý Opavan a v Praze vystudovaný vysokoškolák Jan Šoltis se ve Valmezu octl díky své známosti s básnířkou Hanou Kocourkovou. A protože byl i schopný hudebník netrvalo dlouho a valmezké máničky ho mohly spatřit na postu baskytaristy tancovačkové kapely Tacet.

V roce 1985 však založil společně s klávesistou Vladimírem Kudělkou soubor Betula Pendula (latinský výraz pro břízu bělokorou), který měl být vyjádřením jeho snah o to dělat trochu jinou hudbu než s Tacetem. První sestava vypadala takto: Jan Šoltis (voc, acg, bg, tp, cit), Vladimír Kudělka (ks, voc), Dalibor Pyš (vln), František Nejedlý (g), Petr Schönweitz (ds -Šoltis ovšem někdy používal i automatického bubeníka), přičemž šestým nehrajícím členem byla Hana Kocourková, jejíž zhudebněné básně tvořily skoro tři čtvrtiny repertoáru. Šoltis a další tři hudebníci „betuly“ se zúčastnili ještě jeho dalšího projektu, který se jmenoval Minimální orchestr, a na kterém se podíleli i členové právě rozpadlého Slepého střeva. Jednalo se o provedení Šoltisovy dvacetiminutové minimalistické skladby. MO vydržel asi tři čtvrtě roku, zahrál si na prvním Rockfestu v roce 1986, ale poté ho jeho vedoucí rozpustil a začal se naplno věnovat Betule Pendule.

V tvorbě skupiny se mísily prvky folku, art rocku a minimalismu a i stavba jednotlivých skladeb se lišila od klasického klišé sloka - refrén - sloka - refrén. Zpěv se většinou objevoval pouze nad akustickou kytarou a poté následovaly dlouhé instrumentální pasáže, složené většinou z jednoho neustále se opakujícího motivu, v kterých už naplno zaznívaly i ostatní nástroje. Šoltis texty ale spíše deklamoval než zpíval, byla zde cítit určitá inspirace takovým tím "janotovským" vyprávěním.

Hudební publicista Vladimír Hanzel v Profilech Rockfestu (1988) představuje Betulu Pendulu jako protipól skupiny Z kopce: "…Proti hutnému, strhujícímu rhythm&bluesovému spodku Z kopce a Vášově procítěné bluesové kytaře zase stručné, odsekávající tóny trubky, převážně jemný, minimalistický pozvolna se měnící akustický doprovod, pouze v závěrech některých písní (´Tygr´) graduje v hřmotnější rockové finále. Na rozdíl od Vášovy generační, nesmlouvavě ostré výpovědi jsou tu mlhavé, introvertní, snové, jakoby odtažité texty Hany Kocourkové. Avšak podobně jako u koncertů Z kopce, kde vedle zjevné naléhavosti a prožitku pluje vzduchem jistý těžko definovatelný opar humoru a nadhledu, cítíme u Betuly přes zdánlivě chladné, téměř až strojové aranžmá, strohý vokální projev a éterické texty vespod ukryté nespoutané živly a kdesi hluboko vevnitř zakódovaný pohled člověka, žijícího právě teď a právě tady a současně jindy a jinde." zdroj: http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/kapely/2646-betula-pendula/

Folk rock,Minimalism,Art rock,Rock Styl: Rock

Žánr: Folk rock Minimalism Art rock

LastFM: https://www.last.fm/music/Betula%20Pendula

Betula Pendula,Czech Republic,Dalibor Pyš,František Nejedlý,Hana Kocourková,Jan Šoltis,Minimální Orchestr,Petr Schönweitz,Tacet,Vladimír Kudělka

Tagy: Betula Pendula Czech Republic Dalibor Pyš František Nejedlý Hana Kocourková Jan Šoltis Minimální Orchestr Petr Schönweitz Tacet Vladimír Kudělka

Komentáře

Nenalezeny žádné komentáře

fanoušci umělce

Staňte se prvním fanouškem

Viděno živě

Staňte se prvním, kdo umělce viděl živě
line

na xplaylistu najdete

line

128022 alb

27576 kapel

13715 komentářů

4308 recenzí

11946 uživatelů

Recenze

line

Birna 80 %

Wardruna - Birna

Hudební kořeny norského muzikanta Einara Selvika vyrůstají z black metalu - coby Kvitrafn čtyři roky bubnoval v nesvatých provokatérech...

Look Up 80 %

Ringo Starr - Look Up

country alb od velkých hvězd. Beyoncé, Post Malone, Gwen Stefani a další naskočili na žánrovou vlnu s větším či menším úspěchem. Pak...

Perverts 90 %

Ethel Cain - Perverts

Ethel Cain - jak neobvyklé jméno! Tedy v tomto případě pseudonym. Už podle něj se dá usuzovat, že nepůjde o žádnou rychlokvašku, ale o...

Crash! Boom! Bang! (reedice 2024) 80 %

Roxette - Crash! Boom! Bang! (reedice 2024)

Per Gessle jméno nové zpěvačky, která se postaví za mikrofon Roxette po předčasně zesnulé Marii Fredriksson. Lena Philipsson reprezentovala...

The Night 80 %

Saint Etienne - The Night

Středobodem nahrávek Saint Etienne vždy byl (a nejspíš bude) jejich milovaný Londýn. Svým způsobem mu věnovali svou celou tvůrčí...

Písně ze dvora krále Magora 90 %

Karel Vepřek - Písně ze dvora krále Magora

Karel Vepřek sáhl po textech Svatopluka Karáska, úvodní skladba "Velryby" vznikla na základě básně francouzského symbolisty Paula Forta (v...

line
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace