The Beatles - Beatles for Sale
Tracklist
- 1. No Reply
- 2. I'm A Loser
- 3. Baby's In Black
- 4. Rock And Roll Music
- 5. I'll Follow The Sun
- 6. Mr. Moonlight
- 7. Kansas City/Hey Hey Hey Hey
- 8. Eight Days A Week
- 9. Words Of Love
- 10. Honey Don't
- 11. Every Little Thing
- 12. I Don't Want To Spoil The Party
- 13. What You're Doing
- 14. Everybody's Trying To Be My Baby
Průměr hodnocení
Poslední hodnocení
Už se zdálo, že se liverpoolský zázrak nadále spolehne pouze na vlastní repertoár, ale na Beatles for Sale se vrací k modelu prvních dvou alb a osm původních písní opět doplňuje šestice coverů. Krok zpět? To by bylo zbytečně příkré. Naplnit LP kvalitním autorským materiálem by jistě nebyl problém, z nahrávacích sessions zbylo i na singl neobsažený na desce. Ale ediční zvyklosti velí držet se zatím osvědčeného mixu a Beatles mají v záloze ještě dost převzatých písní vyzkoušených na hamburském pódiu, s nimiž se mohou pochlubit. A opravdu tu nejsou jen trpěným přívažkem. Vydatně těží z klasického rock'n'rollu a třeba Berryho Rock and Roll Music nebo Kansas City/Hey-Hey-Hey-Hey! Little Richarda jsou odpálené opravdu s gustem.
Ve vlastních skladbách si kapela neochvějně drží laťku prvotřídní kvality. Skladatelská muška se zpřesňuje a tříbí, melodické a harmonické možnosti se zdají být bez hranic a Lennon s McCartneym svým songwriterským následovníkům dál úspěšně "vyjídají spíž". Dvanáctistrunka George Harrisona dostává opět víc prostoru (Words of Love, What You're Doing) a vůbec je instrumentálně čím dál víc co poslouchat. I do textů se mezi teenagersky bezstarostné veršíky nesměle vloudilo pár tmavších odstínů (I'm a Loser, Baby's in Black), však se i na titulu čtveřice tváří nezvykle vážně.
Asi nejznámějším hitem na desce je Eight Days a Week, ale léty neblednou ani další: No Reply, I'll Follow the Sun (další McCartneyho... číst dále
řadové album
1964
90 %
další alba
Komentáře
Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
04.10.2023 - 6:58 | Meca76
Najpôsobivejšia vec na tomto albume The Beatles sú ich vokálne harmónie, ktoré sa za tých pár rokov od ich začiatku výrazne zlepšili. Tu sú vokály svieže a vďaka nim sú melódie oveľa živšie. Tento album nemá veľa ozdôb, no hoci je jednoduchý, v častiach je veľmi príjemný, aj keď mu ako albumu chýba konzistencia a súdržnosť.
27.01.2020 - 17:16 | vmagistr
Vydat čtyři studiová alba za méně než dva roky by asi pro jakoukoliv dnešní rockovou kapelu byl sebevražedný úkol. Napěchovat je navíc odshora dolů hity, které si ještě za padesát let budou prozpěvovat lidé na všech sedmi světadílech, to už chce něco víc než tvůrčí nadšení a dobrou pracovní morálku. To chce talent - a Beatles byli bezesporu jedna z kapel, u nichž múzy pracovaly na třísměnný provoz sedm dní v týdnu. Jistě, ani oni neměli ve všem stoprocentní úspěšnost, ale velká většina skladeb, na kterých kdy kapela zanechala svůj otisk, jako by se ve zlato proměnila. Člověk si jen klade otázku, jak by jednotlivá alba vypadala, kdyby nad jejich obsahem měli Beatles od začátku absolutní kontrolu a nemuseli se podřizovat diktátu trhu. Čtvrté LP Beatles For Sale na toto doplatilo velmi výrazně - nebýt některých nešťastně vybraných coverů, mohlo by se jednat o jednu z jejich nejlepších desek.
Ale pěkně popořádku. Silných skladeb, z jejichž atmosféry naskakuje husí kůže, tu totiž vidím víc než dost, takže budeme nejprve chválit. Tradici silných broučích otvíráků dodržuje srdcervoucí No Reply a jen o kousek dál se dočkáme zpěvného valčíku Baby's in Black. Další, pod kůži se vrývající melodie nabízí kapela i v Eight Days a Week či Every Little Thing. Z jemnějších kousků můžu více než doporučit krásnou I'll Follow the Sun (která má, coby jeden z raných kousků Karla Plíhala pod názvem Frýdek-Místek taky šmrnc) a o nic horší What You're Doing. No a že by zbývající autorské skladby I'm a Loser a I Don't Want to Spoil the Party byly nějak méněcenné? To tedy nejsou ani náhodou. První má lehounký nádech amerického country, zatímco druhá už je typická akustická lennonovka.
Průšvih opět přichází s některými covery. Dvojice skladeb Carla Perkinse Everybody's Trying to Be My Baby a Honey Don't mi v podání Beatles vůbec nesedí. Možná, kdyby si kapela originály více přetvořila k obrazu svému a pouze je nepřehrála, zamlouvaly by se mi víc - ale takto je to jenom řemeslná práce. Medley Kansas City/Hey-Hey-Hey-Hey! je pro mě taky spíše vatou, než plnohodnotným kouskem broučí úrovně. To Berryho Rock and Roll Music má alespoň pořádný rock'n'rollový švih (a nabízí se tu srovnání s Twist and Shout z první desky). Words of Love od Buddy Hollyho Beatles zmákli snad lépe než Holly sám a v Mr. Moonlight zase Lennon pojal svůj vokální part ve stylu Jamese Browna, což také nezní vůbec špatně.
V mé osobní beatlesácké hierarchii není toto album ani mezi nejlepšími, ani mezi nejhoršími, takže čtyři hvězdičky budou rozumným kompromisem. Povedeného je tu na ně víc než dost.
Recenze již zveřejněna na www.progboard.com