Parte oznamující skon veleúspěšné trojice The Police ještě nebylo oficiálně vytištěno, když její frontman už provětrával hitparády s prvním sólovým albem. Jeho kvality i úspěch dávaly tušit, že vracet se do arény střetávajících se názorů v rámci kapely se Stingovi už asi chtít nebude. Deska The Dream of the Blue Turtles jasně deklaruje jeho talent i ambice stát na vlastních nohou. Vyznačuje se především výrazným navýšením jazzových, soulových nebo funkových vlivů i důrazem na společensky angažovaná témata a potvrzuje Stingovu schopnost napsat hity, které jsou muzikantsky vytříbené a zároveň široce sdělné.
V čem se Sting-sólista odlišuje od člena The Police? Velmi názorně můžeme posun jeho žánrových preferencí pozorovat na příkladě skladby Shadows in the Rain z „policejní“ trojky Zenyatta Mondatta. Autor z ní setřel původní reggae-dubový feeling a na svou sólovou prvotinu ji zařadil ve výrazně skočnější verzi s jazzovým frázováním. Toto směřování podtrhuje výběr muzikantů, s nimiž Sting album nahrával. Klávesista Kenny Kirkland, basák Darryl Jones (pozdější stálý koncertní člen Rolling Stones), bubeník Omar Hakim i mladý saxofonový talent Branford Marsalis mají bohatou jazzovou průpravu a zároveň jsou jako zkušení sidemani schopni obětovat svou sólistickou ctižádost na oltář přehledné popové písně. Na nahrávce je znát, že ve studiu chyběl kytarista na plný úvazek, v aranžích tak dostávají hlavní slovo klávesy a... číst dále
Parte oznamující skon veleúspěšné trojice The Police ještě nebylo oficiálně vytištěno, když její frontman už provětrával hitparády s prvním sólovým albem. Jeho kvality i úspěch dávaly tušit, že vracet se do arény střetávajících se názorů v rámci kapely se Stingovi už asi chtít nebude. Deska The Dream of the Blue Turtles jasně deklaruje jeho talent i ambice stát na vlastních nohou. Vyznačuje se především výrazným navýšením jazzových, soulových nebo funkových vlivů i důrazem na společensky angažovaná témata a potvrzuje Stingovu schopnost napsat hity, které jsou muzikantsky vytříbené a zároveň široce sdělné.
V čem se Sting-sólista odlišuje od člena The Police? Velmi názorně můžeme posun jeho žánrových preferencí pozorovat na příkladě skladby Shadows in the Rain z „policejní“ trojky Zenyatta Mondatta. Autor z ní setřel původní reggae-dubový feeling a na svou sólovou prvotinu ji zařadil ve výrazně skočnější verzi s jazzovým frázováním. Toto směřování podtrhuje výběr muzikantů, s nimiž Sting album nahrával. Klávesista Kenny Kirkland, basák Darryl Jones (pozdější stálý koncertní člen Rolling Stones), bubeník Omar Hakim i mladý saxofonový talent Branford Marsalis mají bohatou jazzovou průpravu a zároveň jsou jako zkušení sidemani schopni obětovat svou sólistickou ctižádost na oltář přehledné popové písně. Na nahrávce je znát, že ve studiu chyběl kytarista na plný úvazek, v aranžích tak dostávají hlavní slovo klávesy a Marsalisovy saxofony, z nichž především lyrický tón toho sopránového se pro dané Stingovo období stal velmi charakteristickým.
Snahu vyjadřovat se k celospolečenským problémům najdeme už u The Police a Sting na svém debutu tuhle tematickou linku ještě zdůraznil. Na ovzduší hrozivého vyostřování studené války reaguje v písni Russians, do jejíhož klasicizujícího aranžmá je zasazená melodie od Sergeje Prokofjeva, ale protiválečné motivy nesou i skladby Love Is the Seventh Wave nebo Children's Crusade, která načrtává pojítko mezi zákopy 1. světové války a mladistvými narkomany soudobého Londýna. Na problematické dopady politiky Margaret Thatcherové reaguje hornickými stávkami inspirovaná We Work the Black Seam, tady ovšem Sting sklouzává do poněkud černobílých závěrů.
The Dream of the Blue Turtles ale není politická deska od začátku do konce. Partnerské vztahy řeší energický hit If You Want Somebody Set Them Free i hudebně poměrně tuctová píseň Fortress Around Your Heart. K literární inpiraci (později rovněž zfilmovaný román Interview s upírem) sáhl Sting v náměsíčné, noirovým sentimentem opředené baladě Moon Over Bourbon Street a se zvláštně iracionálními stavy se potýká také vypravěč písně Shadows in the Rain.
Stingův debut je pestrou skládačkou námětů i hudebních vlivů, až to trochu škodí soudržnosti alba jako celku. Rozpětí mezi optimistickým reggae Love Is the Seventh Wave, jazzem nasáklými kusy Shadows in the Rain nebo Consider Me Gone a pochmurnými obžalobami Russians či We Work the Black Seam je snad až příliš široké a jazz popový tmel zatím nefunguje tak dokonale jako na následující desce. I tak je album přesvědčivým důkazem, že rozpad The Police nebyl omyl, ale nutný krok na cestě rozvoje jedné výjimečné muzikantské osobnosti. Sting svou první sólovou šanci rozhodně nepromarnil.
Komentáře