Posledním zářezem do diskografie maskovaných metalových strašáků bylo dosud album "All Hope Is Gone" z roku 2008, které si vysloužilo poměrně kontroverzní přijetí: nadšené ohlasy se mísily s názory, jež desku přirovnávaly k pseudo-metalovému odpadu. Slipknot však kontroverzi přitahují jako magnet a již vyslovení jejich jména budí bouřlivé výměny názorů od zarytých metalových fandů až po ty okrajové a sváteční. Pravdou ovšem je, že jsou úspěšným komerčním zbožím, co láká a kolem něhož tancují dolary i eura ve velkém. I proto je mnozí odsuzují, aniž by bez zaujetí zhodnotili jejich hudební tvorbu. Koukněme se tedy na novou, v pořadí pátou studiovku bez předsudků.
Současné Slipknot tvoří sedm plnohodnotných členů, které ještě nikdo nevyhodil ani nepřišli k jiné újmě. Mezi těmi vyvolenými ovšem není bicman Joey Jordison, jenž kapelu před nedávnem opustil a do jejích řad zřejmě nikdy znovu nevkročí. Dva noví maskovaní spoluhráči zatím stále oficiálně představeni nebyli. Asi netřeba připomínat, že Joey Jordison je velmi dobrým a technicky precizním režisérem svého rozložitého nástroje a obavy ze ztráty charakteristického zvuku nemusely být tak úplně plané. Všechny skepse se však rozplynuly po nedávném uveřejnění tria skladeb z novinky. Nejenže "The Negative One", "The Devil In I" i "Custer" sfoukly otazníky nad hlavami fanoušků i kritiky, s jakou formou se Slipknot po tak dlouhé době vrátí, ale rovnou jim svou explozí neurvalé... číst dále
Posledním zářezem do diskografie maskovaných metalových strašáků bylo dosud album "All Hope Is Gone" z roku 2008, které si vysloužilo poměrně kontroverzní přijetí: nadšené ohlasy se mísily s názory, jež desku přirovnávaly k pseudo-metalovému odpadu. Slipknot však kontroverzi přitahují jako magnet a již vyslovení jejich jména budí bouřlivé výměny názorů od zarytých metalových fandů až po ty okrajové a sváteční. Pravdou ovšem je, že jsou úspěšným komerčním zbožím, co láká a kolem něhož tancují dolary i eura ve velkém. I proto je mnozí odsuzují, aniž by bez zaujetí zhodnotili jejich hudební tvorbu. Koukněme se tedy na novou, v pořadí pátou studiovku bez předsudků.
Současné Slipknot tvoří sedm plnohodnotných členů, které ještě nikdo nevyhodil ani nepřišli k jiné újmě. Mezi těmi vyvolenými ovšem není bicman Joey Jordison, jenž kapelu před nedávnem opustil a do jejích řad zřejmě nikdy znovu nevkročí. Dva noví maskovaní spoluhráči zatím stále oficiálně představeni nebyli. Asi netřeba připomínat, že Joey Jordison je velmi dobrým a technicky precizním režisérem svého rozložitého nástroje a obavy ze ztráty charakteristického zvuku nemusely být tak úplně plané. Všechny skepse se však rozplynuly po nedávném uveřejnění tria skladeb z novinky. Nejenže "The Negative One", "The Devil In I" i "Custer" sfoukly otazníky nad hlavami fanoušků i kritiky, s jakou formou se Slipknot po tak dlouhé době vrátí, ale rovnou jim svou explozí neurvalé energie rozbily jakoukoliv představu uměle oživované kapely. ".5: The Gray Chapter" nemohla být uvedena lépe.
Paul Gray a Joey Jordison
Od poslední, šest let staré desky "All Hope Is Gone" se toho v táboře Slipknot hodně změnilo. Tím nejpodstatnějším bylo nečekané úmrtí baskytaristy a jednoho ze stěžejních členů skupiny Paula Graye, který zemřel na předávkování léky. Ty mu naordinoval lékař Daniel Baldim, který byl poté obžalován z jejich nevhodného podávání. Nakonec byl lékař viny zproštěn. Další ránou byl odchod či spíš vyhazov bubeníka Joeyho Jordisona. Přesné detaily sporu mezi ním a kapelou nebyly nikdy úplně objasněny. Ani jedna strana se k rozchodu nechtěla obšírněji rozpovídat. Jisté je jen to, že zúčastněné dnes tento rozkol mrzí. Jordison po nedobrovolném odchodu dlouho neotálel a založil novou kapelu Scar The Martyr. Slipknot už náhradníky našli, ale oficiálně je zatím nepředstavili. Dle spekulací jde o basáka Alessandra Venturella, působícího ve formaci Krokodil, a bubeníka Jaye Weinberga, který je spojený s punk-rockovými Against Me!.
Páté album zachytilo americké hvězdy v takové formě, ze které padá čelist. Deska je téměř geniálním průsečíkem agrese, brutality, divokosti, ale i smutku, melancholie a střízlivosti. Koktejl natolik úžasný a skvěle namíchaný, že se z něho až tají dech. Tam, kde se svou tribální mystikou skončila před lety jména jako Sepultura a Soulfly, se nyní vrací Slipknot s její ještě vybroušenější podobou ("The Negative One"). Jindy zase dávají připomenout své nekompromisně brutální začátky z období počinů "Slipknot" a "Iowa" ("Sarcastrophe", "Lech"). Melancholií a důstojnou nostalgií je protkaná "Goodbay", které, ač je vzpomínkou na zesnulého Graye, nechybí patřičný nadhled a ani zde se formace neuchyluje ke zbytečné sentimentalitě a s ní spojeným klišé. I druhá pomalejší píseň na nahrávce "Killpop" nezní špatně - naopak ji výborně člení a dodává jí barvitější strukturu. Posluchač tak může na chvíli vydechnout, i když i v tomto případě se dočká drtivých riffů a chvílemi zuřícího Coreyho Taylora.
Největší lahůdkou, se kterou Coreyho banda přišla, je temná iowovská "The Devil In I", z jejíž kytarových riffů až mrazí. Právě zde se mísí temnota, smutek s agresí a neprvoplánově brutálním feelingem, tedy tím, co udělalo ze Slipknot opěvované i nenáviděné hvězdy metalového světa. Hlubina industriálního města Iowa vytryskla roku 1999 první sémě primitivního zla, aby o patnáct let později vzniklo toto geniální dílo. Ďábel rozhodně patří k nejpodařenějším a nejvybroušenějším skladbám v historii kapely vůbec. A kuloáry nesoucí se příměr k podobnosti repertoáru Stone Sour, tedy další skupiny zpěváka Coreyho Taylora, je v tomto případě úplně mimo mísu.
Album však disponuje i další nebezpečnou zbraní hromadného ničení. Při poslechu drtičky "Custer" hrozí naprostá destrukce všeho, co se v okolí posluchače nachází. Koncertní podoba bude jistě výživná: kotel pod pódiem se zřejmě zbarví do ruda, neboť taková divokost a údernost jako při refrénu se jen tak nevidí, a hlavně neslyší. Prvotřídní moderní metalový song.
Právě kombinace jednoduchosti, sytosti, ale i nápaditosti a údernosti dělá z nové desky zboží nejvyšší jakosti s varováním, že jde o nebezpečně návykový poslech. Dělat si iluze, že recenze i názory na desku budou pouze pochvalné, je stejné jako si myslet, že Elvis stále žije. Prostá utopie. Hateři si už jistě brousí jazyky a přemýšlí, jakými výroky novou produkci shodí a znemožní s odkazem na komerci, primitivnost a prvoplánovost. Přitom tak obdivuhodné zkombinování brutálního metalu a rock-metalové melodičnosti nikde jinde na této muzikantské úrovni nenajdeme. ".5: The Gray Chapter" je dost možná nejlepší metalovou deskou roku.
13.01.2015 - 19:58 | carott
Co k této desce řict. Snad jen to, že po poslechu převažuje velké zklamání. Po vydání klipu k Negative one, jsem byl natěšen jak "malej Jarin", horlivě očekávajíc, že celá deska se ponese v podobně agresivním duchu jako klip, resp. jako první dvě alba. Člověk si říkal, že úmrtí basáka se odrazí na kapele v podobě zvýšené agresivity. Musejí to přece ze sebe nějak dostat ne?. Ne nemusí, album je velmi, ale velmi měkké (místy až střední proud), spíše připomíná boční projekt mistra Coreyho - Stone sour. Prosím netřepat, nemíchat, není to směr, který by si zrovna Maggots přáli. Další zádrhel je nový bicmen, snaží se, ale prostě kvality nubmer one Jordisona prostě nedosahuje a je to citelně znát. Jediným přínosem alba je, že kapela používá až industriální samply, což je alespoň v něčem novinka. Jinak mám obavu, že album zůstatne na propadlišti dějin a věrní Maggots, jenž kapelu sledují od počátku si nad tímto počinem zoufale vzdechnout (či plivnou). Jednoznačně propadák a zklamání roku, a to jsme vydání této desky s napětím sledovali dost dlouhou dobu.