Mlha se začíná rozestupovat, strýček Gary tedy říká, že se mlha začíná zvedat. Strýček Gary ví. Mlha se zvedá. Je prostě mnohem lépe vidět všechny ty věci, lidi a tak. Mnohem znatelnější obrysy. Čitelnější nápisy na cedulích, hezčí účesy. Strýček Gary měl fajn kapelu. Hodně country a přitom velice, velice boogie. Je dobře, že přijel za chlapci na statek, že přihodil pár rad do života, poradil s výběrem nových obleků a bot, rozhodil nastavení jejich zesilovačů a pořídil mapy, když už křižují ten svět. Jako Jayhawks. Jo, tak se ta jeho kapela jmenovala. Mlha se zvedá. A objevují se tmavší kruhy.
Bráchové ve zbroji, Dallas a Travis Good se svými kumpány Mikem Belitskym a Sean Deanem byli za těch 14 let házeni do všemožných škatulek a chlívů - indie, psychedelický folk nebo rock, alternativní country i rockabilly. A nebylo to od věci. Označení pasovala, po instrumentální stránce nabírala skupina na nebezpečných obrátkách a bylo otázkou, kdo všechno jejich služeb a společnosti využije dříve nebo později - politickou síru i přírodní pohonnou hmotu chrlící Neil Young, rusovlasá sudička Neko Case nebo grrrr wow nejvíc cool rock&roll chlapík Jon Spencer a jeho tlupa Heavy Trash. Známé to tváře ze světa hudby. Pro ty, kteří s The Sadies zatím neměli střet, drobná pomůcka. Z čeho neměli už kus v sobě, absorbovali při společném hraní s (nejen) výše uvedenými.
Gary Louris prokázal velký cit pro věc. Na Darker Circles potlačil veškeré znaky... číst dále
Mlha se začíná rozestupovat, strýček Gary tedy říká, že se mlha začíná zvedat. Strýček Gary ví. Mlha se zvedá. Je prostě mnohem lépe vidět všechny ty věci, lidi a tak. Mnohem znatelnější obrysy. Čitelnější nápisy na cedulích, hezčí účesy. Strýček Gary měl fajn kapelu. Hodně country a přitom velice, velice boogie. Je dobře, že přijel za chlapci na statek, že přihodil pár rad do života, poradil s výběrem nových obleků a bot, rozhodil nastavení jejich zesilovačů a pořídil mapy, když už křižují ten svět. Jako Jayhawks. Jo, tak se ta jeho kapela jmenovala. Mlha se zvedá. A objevují se tmavší kruhy.
Bráchové ve zbroji, Dallas a Travis Good se svými kumpány Mikem Belitskym a Sean Deanem byli za těch 14 let házeni do všemožných škatulek a chlívů - indie, psychedelický folk nebo rock, alternativní country i rockabilly. A nebylo to od věci. Označení pasovala, po instrumentální stránce nabírala skupina na nebezpečných obrátkách a bylo otázkou, kdo všechno jejich služeb a společnosti využije dříve nebo později - politickou síru i přírodní pohonnou hmotu chrlící Neil Young, rusovlasá sudička Neko Case nebo grrrr wow nejvíc cool rock&roll chlapík Jon Spencer a jeho tlupa Heavy Trash. Známé to tváře ze světa hudby. Pro ty, kteří s The Sadies zatím neměli střet, drobná pomůcka. Z čeho neměli už kus v sobě, absorbovali při společném hraní s (nejen) výše uvedenými.
Gary Louris prokázal velký cit pro věc. Na Darker Circles potlačil veškeré znaky čisté country na absolutní minimum, urovnal hladinu roky využívané psychedelie na dráždivé náznaky, vše s důrazem na opravdu kytarový zvuk (ach, ty ostré zvuky singlu telecasteru, jak ze stylového příběhu v kině kdysi v dětství - jasně, western, jupi jé) a ladící zpěv. Nechci, aby to znělo rouhavě, ale dokonce se mi zdá, že tentokrát si hoši víc pohráli i se samotným songwritingem. Nebo jen přirozeně dospěli do stádia, kdy už je rukopis vytříbený a skálopevně jistý.
Je to krása, když deska obsahuje tak hymnickou záležitost, jako je Tell Her What I Said, kde se k hlasu a kytarám přidá ve stopáži 2:52 mandolína, která vše žene někam nad vrcholky (agent Cooper by řekl, co je to tady všude kolem za stromy?) stromů. To je hodně folk-rock, bicí zní prostorově s velkým hallem a zvuk elektriky je táhlý a bouřkový. Nebo naopak společná věc The Sadies a Garyho Lourise Idle Tomorrows se stylovým sólem akustické kytary (bluegrass není nadávka ani příměs do polívky) a elegantním country rytmem. Steelka na pozadí temné (název desky je dobrý, věru) Whispering Circles podkresluje naprosto úžasný smutný zpěv a melodii hodnou Leeových Love v čase věčných změn. Paráda. A opět skvostná akustika, k tomu stylově vydupávaný rytmus a neromantické housle večírku ve stodole. Choosing to Fly. Nebo jedna z nejpovedenějších, závěrečná 10 More Songs. Vážně mnoho motivů (písní) v jedné. Do akustické kytary se rozehřmí rozvazbená elektrika, protne jí změna motivu a vyjede zmiňovaný western telecaster a zase změna, rytmická, melodická, dynamická a vše se proplétá, prapodivně sexy. Tíživě rozostřená jedna kytara ve vášnivém obětí druhé zfuzzované, olizována třetí zvonivou a s přidechující ostrou, několikatónovou čtvrtou kdesi v pozadí. To vše bez vydání hlásku. Jako nejvíc country je tu song Postcard. Teda jestli za country považujete i Byrds a Grateful Dead začátku sedmdesátek. Nebo jestli to vůbec považujete za hudbu vás hodnou. Považujte, kašlete na předsudky a okolí. Vlastně to samé platí i pro svižnou úvodní Another Year Again s opět vymazleným sólem, frázujícími nástroji mezi slokami a zběsilou rozhlučnělou apokalyptickou závěrečnou jízdou (ha, absorbce času stráveného s mistrem Spencerem). Nelžu, to je fakt ten zvuk, ten sound, ta atmosféra, ty propletence a gradované údery do plechů, při tom se v obláčcích vůně objímali naši-vaši dědové a babči, otcové a matky. Žádná starobní hudba, žádné nakašírované retro. Bráchové to mají v krvi a pamatujte, že v tom má prsty strýček Gary.
Z vrcholných písní je tu předposlední Violet and Jeffrey Lee s prsty lámajícím motivem kytary, pod kůži se zabodávající melodií a vyklusávajícím rytmem bicích. Končí se táhlým distortionem. Desperáti v dobře padnoucím obleku. Opravdu nádherně gradující a do noir atmosféry totálně ponořená je Cut Corner. Kytary otvírají chřtán a straší svojí zfuzzovanou čelistí, bicí půlnočních zvonů z kostelů a řetězů ve stodole, přízraky se plouží kukuřicí, studna vyschla, v krbu vzplál oheň sám, kytary prořezávají noční oblohu a vlní se. To je zásadní věc.
V té samé temnotě se válí i nejdivočejší věc, dostavníkový rock’n’roll činelů a heavy trash kytar, Another Day Again. Jízda. Pro změnu je tu pak ještě nejklidnější a naprosto křehká The Quiet One. Táhlý zpěv v pozadí, sotva poznatelný; rozezvučené nekonečné pláně pozvolna přecházejí ve westernové pap pap pap a ostrý břitvový zvuk kytary. Tráva na pláních se chvěje, vzduch stojí, zpěv nešťastného muže pálí a přitom uklidňuje.
Tu kapelu mám rád, jsou to ranaři i srdcaři. Elegáni a tuláci. A mají blízko k Neko. Chcete nějaký ten závěr. Ok. Temné, elegantní, country jen z části, ale přesto. Bez výkyvů a hluchých míst, stylové a zatraceně vydařené.
Komentáře