Britská čtveřice Rudimental zaznamenala minulé léto velký úspěch se svým singlem "Feel The Love" s hostujícím zpěvákem Johnem Newmanem. Chytlavá skladba bořila hitparády a vyšplhala se dokonce až na první místa v hudebních žebříčcích. Od té doby se kapele jen a jen dařilo. I následující singl "Not Giving In", ve kterém si opět zahostoval John Newman společně se zpěvákem Alexem Clarem, se dočkal nevídaného úspěchu. Rudimental nepolevili ani ve svém čtvrtém singlu "Waiting All Night" doprovázeném srdceryvným videoklipem. Někomu to může připadat jako laciné gesto, jehož cílem je pouze masové sdílení na sociálních sítích. Odmysleme si však video a stále nám zůstane velice podařená písnička.
To všechno však byly songy ve svižném rytmu s výraznými hlasy a silnými refrény. Ve výčtu singlů jsem však nezmínil "Spoons" - úplně první skladbu z debutu doplněnou vokály zpěvačky Syron a zpěváka MNEKa. Mnozí se mohou podivovat nad tím, jak je možný tak výrazný žánrový skok od rychlého drum'n'bassu k relaxačnímu chill-outu. První dojmy? Je to nuda! Stejný povzdech přijde u stejně laděného songu "Hide" či u o trochu živějšího "Baby" (ne, vážně to není od elektronické dvojice Disclosure). Jenže to by byl až moc unáhlený závěr, nemyslíte? Stačilo mi pár poslechů a uvědomil jsem si sílu těchto skladeb. Jsou krásnou ukázkou toho, že Rudimental nedělají jen (prvoplánové) rádiovky. Možná, že je i mnohonásobně převyšují. "Home" díky tomu... číst dále
Britská čtveřice Rudimental zaznamenala minulé léto velký úspěch se svým singlem "Feel The Love" s hostujícím zpěvákem Johnem Newmanem. Chytlavá skladba bořila hitparády a vyšplhala se dokonce až na první místa v hudebních žebříčcích. Od té doby se kapele jen a jen dařilo. I následující singl "Not Giving In", ve kterém si opět zahostoval John Newman společně se zpěvákem Alexem Clarem, se dočkal nevídaného úspěchu. Rudimental nepolevili ani ve svém čtvrtém singlu "Waiting All Night" doprovázeném srdceryvným videoklipem. Někomu to může připadat jako laciné gesto, jehož cílem je pouze masové sdílení na sociálních sítích. Odmysleme si však video a stále nám zůstane velice podařená písnička.
To všechno však byly songy ve svižném rytmu s výraznými hlasy a silnými refrény. Ve výčtu singlů jsem však nezmínil "Spoons" - úplně první skladbu z debutu doplněnou vokály zpěvačky Syron a zpěváka MNEKa. Mnozí se mohou podivovat nad tím, jak je možný tak výrazný žánrový skok od rychlého drum'n'bassu k relaxačnímu chill-outu. První dojmy? Je to nuda! Stejný povzdech přijde u stejně laděného songu "Hide" či u o trochu živějšího "Baby" (ne, vážně to není od elektronické dvojice Disclosure). Jenže to by byl až moc unáhlený závěr, nemyslíte? Stačilo mi pár poslechů a uvědomil jsem si sílu těchto skladeb. Jsou krásnou ukázkou toho, že Rudimental nedělají jen (prvoplánové) rádiovky. Možná, že je i mnohonásobně převyšují. "Home" díky tomu žánrově nestrádá a přináší hodně zajímavých hudebních poloh.
Rudimental dávají na desce prostor především lokálním zpěvákům z Británie, kteří nejsou vyloženě známí (například již zmiňovaní Alex Clare, John Newman, Syron či MNEK). Jsou tady vlastně dvě výjimky. První je americká rapperka Angel Haze. Podílela se na skladbě "Hell Could Freeze", kde do klidného hudebního podkladu s temným zvukem klavíru přispěla celkem svižným rapem, u kterého jistě zamrazí. A druhou výjimkou je známá Emeli Sandé, která si zahostovala rovnou ve dvou písních. Opravdu skvělým vokálem obohatila "More Than Anything", což je vlastně jeden z vrcholných momentů desky. Skladbě nechybí energický refrén, vydařená hudební produkce, gradující tempo a samozřejmě kouzelný hlas Emeli. Ten uslyšíme ještě v úplně posledním songu "Free". Co k němu dodat kromě toho, že má (opět) skvělou hudbu a velice povedený text? Snad jen, že důstojně uzavírá celé album. Od posledního songu se však vrátím ještě na samý začátek. Byla by totiž škoda nezmínit titulní "Home" - jednu z nejnávykovějších písní na desce vůbec. Ležérní zpěv okořeněný funky rytmem prostě jen tak neomrzí.
Po všech slibných singlech, kterými nás Rudimental v průběhu roku zásobovali, splnili s debutovou deskou "Home" veškerá očekávání. Za celkem krátkou dobu se jim podařilo vyšplhat se nejen na vrcholy hudebních žebříčků, ale i na vrchol v prodejnosti desek. Inu, zasloužili si to.
25.03.2014 - 0:02 | OU751DER
Vím, že nevedete ani doublerecenzi ani doublekomentář, přesto páchám rovnou triple.
Někde jsem se dočetl, že se v roce 2013 o post nejlepšího nového tanečního projektu porvali dvě desky. Settle od Disclosure a Home od Rudimental. Obě mi přišli jako z přelomu millenia. Disko-house těch prvních si plnýma hrstma nabral na debutu Basement Jaxx, ale žádný nový Red Alert nebo Rendez-Vu nevypotil… A drumík těch druhých kradl někde mezi Roni Size a LTJ Bukem. Hity nešetřil, přidal i trochu té pestrosti a navrch objevil umečený hlas Johna Newmana, který už boří hitparády se sólovkou. Takže u mě je vítěz jasnej.
PS: jako vždy je to ale složitější, protože nejlepší nová taneční kapela roku 2013 byli Jagwar Ma s debutem Howlin, kterej tak krásně mixnul starý Chemicals a Primals, až se mi chtělo poskakovat s rukama nad hlavou, což se mi už nestává a ani nestáválo. Jenže zatím tu nemaj profil…