Punch Brothers

Punch Brothers

„Sešli jsme se jedné noci, abychom utratili nesmyslné množství peněz, pili příliš vína, jedli steaky a společně se litovali nad našimi zpackanými vztahy.“ Všechno zlé je jak vidno pro něco dobré, pánská ublíženecká jízda dala základy jednomu z nejzajímavějších hudebních projektů posledních let, Punch Brothers.

Mandolinista a zpěvák Chris Thile, člen veleoblíbených Nickel Creek, sice měl chuť utopit žal v založení nové kapely, nad tím, jaký zvolí žánr, se však nezamýšlel. S houslistou Gabem Witcherem, banjistou Noamem Pikelnym, kytaristou Chrisem Elridgem a basákem Gregem Garrisonem, které pozval na natáčení své sólo desky How to Grow a Woman from the Ground, však myšlenka dostala jasnější obrysy. Ačkoliv pocházeli z odlišného hudebního prostředí, od klasiky po čistý bluegrass, rozmanitost se snoubila s hráčskou brilancí i sofistikovaností.

Mírná počáteční bezradnost směřování se projevila na jméně, i když nástrojové složení mohlo ledasco napovědět. Kolektiv se nejdříve shodl na trochu krkolomném The How to Grow a Band, o rok později si říkal The Tensions Mountains Boys, doslova úderný a zároveň zvukomalebný název nakonec převzal z povídky Marka Twaina, Proštipujte, bratři, proštipujte - Punch, Brothers, Punch!

Novináři si definicemi stylového zařazení Punch Brothers značně lámali hlavy. Notná dávka bluegrassu s přesahy do klasické hudby, virtuozita, nekonvenčnost i retro image mladíků v tvídu s vázankami, byla zpočátku krmivem spíše pro fajnšmekry.

Hyperaktivní frontman Thile, nazývaný géniem i jedním z nejprogresivnějších současných amerických hudebníků, dovedl Punch Brothers už rok po založení do Carnegie Hall, kde představil svůj opus, vyrovnávající se s jeho rozvodem. Čtyřicetiminutová suita Blind Leaving the Blind byla také ústředním tématem debutu Punch. Souboru se nevyhnula menší personální změna, basistu Grega Garrisona, nahradil pětadvacetiletý Paul Kowert.

Na producentovi záleží

Ať je kapela sebeskvostnější, role producenta je zásadní. Punch Brothers měli při výběru více než šťastnou ruku. Druhé album, Antifogmatic (2010), produkoval Jon Brion, jenž se podílel třeba na deskách Brada Mehldaua, Rufuse Wainwrighta či Fiony Apple a na nahrávku navázal také dokumentární film How to Grow a Band, režiséra Marka Meatta. Natáčení probíhalo celý rok a rozhodně bylo co filmovat. Punch Brothers si střihli turné s Paulem Simonem, navíc není tajemstvím, že Thile někdy jen těžko krotí své ego a film tak zobrazoval i tenze mezi jednotlivými hráči.

Rok 2012 byl nepochybně nejúspěšnějším a přitáhl na Punch Brothers pozornost posluchačů, kteří pravděpodobně ani netušili, že něco jako blugrass existuje. Pochvalně se o nich zmínil Elton John v rozhovoru pro Rolling Stone, popisující je jako ohromující a brilantní jam band, se kterým by si přál nahrávat. Kromě toho, že hned zkraje roku vydali širší veřejnosti žánrově přístupnější a otevřenější třetí album, Who's feeling Young Now, přispěli také skladbou Dark Days na soundtrack ke kasovnímu trháku Hunger Games - pod producentskou taktovkou T-Bone Burnetta, jehož hudební doprovod ke snímkům jako Bratříčku, kde jsi? či Návrat do Cold Mountain, patří k soundtrackové špičce. Who's feeling Young Now bylo specifické v mnoha směrech.

Producent Jacquire King, mající na kontě spolupráci s Tomem Waitsem i Kings of Leon, o několika desítkách nominací na Grammy nemluvě, dokázal na desce nejen předvést energii živých hraní Punch Brothers, ale neváhal užít i covery jako Kid A od Radiohead. Jako bonus k řadové desce, vydala kapela EP s názvem Ahoy! a hned několikrát si zahrála s komikem a milovníkem banja Stevem Martinem – ano, toho z Bláznivé střely.

Když se bluegrass snoubí s klasikou

Zprávy o práci na čtvrtém albu prosakovaly jen velmi ojediněle, hudební bratříčci se však s Burnettem pustili do dalšího soundtracku ke Coenovskému V nitru Llewyna Davise. S jeho pomocí také natočili The Phosphorescent Blues. Novinka se od předchozích nahrávek liší přístupem a značně pestrou žánrovou paletou. Těžko říct, zda je to díky dozrávání Punch Brothers, T-Bonovým vedením, nebo kombinací obého. Nezvykle byl přizván bubeník Jay Bellerose, více než kdy předtím se objevují vokály, nelká se nad vztahy, ale poukazuje na střet mezilidské komunikace s moderními technologiemi. Když před několika lety dostali Punch Brothers otázku, zda si myslí, že je jejich muzika schopná oslovit davy a vyprodat haly, působilo to spíše utopicky. Po bleskově vyprodaných sálech jako Royal Albert Hall v Londýně, není už o oblibě strunné sestavy v zámoří i na starém kontinentě sebemenších pochyb.

Pro Rock & Pop Anna Mašátová

Alternative country,Acoustic,Bluegrass,Progressive bluegrass

Žánr: Alternative country Acoustic Bluegrass Progressive bluegrass

Web: http://www.punchbrothers.com

SoundCloud: http://soundcloud.com/punch-brothers

LastFM: http://www.last.fm/music/Punch+Brothers

Facebook: http://www.facebook.com/PunchBrothers

Bryan Sutton,Chris Eldridge,Chris Thile,Edgar Meyer,Gabe Witcher,Greg Garrison,Mike Marshall,Mutual Admiration Society,New York (us),Nickel Creek,Noam Pikelny,Paul Kowert,Punch Brothers,Struny podzimu 2018,USA

Tagy: Bryan Sutton Chris Eldridge Chris Thile Edgar Meyer Gabe Witcher Greg Garrison Mike Marshall Mutual Admiration Society New York (us) Nickel Creek Noam Pikelny Paul Kowert Punch Brothers Struny podzimu 2018 USA

Komentáře

Nenalezeny žádné komentáře

fanoušci umělce

Viděno živě

Staňte se prvním, kdo umělce viděl živě
line

na xplaylistu najdete

line

127957 alb

27567 kapel

13711 komentářů

4307 recenzí

11945 uživatelů

Recenze

line

Look Up 80 %

Ringo Starr - Look Up

country alb od velkých hvězd. Beyoncé, Post Malone, Gwen Stefani a další naskočili na žánrovou vlnu s větším či menším úspěchem. Pak...

Perverts 90 %

Ethel Cain - Perverts

Ethel Cain - jak neobvyklé jméno! Tedy v tomto případě pseudonym. Už podle něj se dá usuzovat, že nepůjde o žádnou rychlokvašku, ale o...

Crash! Boom! Bang! (reedice 2024) 80 %

Roxette - Crash! Boom! Bang! (reedice 2024)

Per Gessle jméno nové zpěvačky, která se postaví za mikrofon Roxette po předčasně zesnulé Marii Fredriksson. Lena Philipsson reprezentovala...

The Night 80 %

Saint Etienne - The Night

Středobodem nahrávek Saint Etienne vždy byl (a nejspíš bude) jejich milovaný Londýn. Svým způsobem mu věnovali svou celou tvůrčí...

Písně ze dvora krále Magora 90 %

Karel Vepřek - Písně ze dvora krále Magora

Karel Vepřek sáhl po textech Svatopluka Karáska, úvodní skladba "Velryby" vznikla na základě básně francouzského symbolisty Paula Forta (v...

Soul Retrieval 90 %

Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip - Soul Retrieval

"Temple of Serenity, se totiž Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip vydali, v rámci, řekněme, zaběhnutého stylu, na cestu experimentování....

line
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace