Od osmdesátých let si Paul Simon s dlouhými prodlevami mezi deskami nedělá hlavu. Ani nemusí. Z pozice klasika si je může dovolit. Horší by bylo, kdyby se jeho sporadické studiové výtvory zvrhly v rutinní opakování starých fíglů, to ale u písničkáře jeho formátu nehrozí. V Simonově případě se čekání vyplácí a každé nové album je událost a svátek. Nic nemohlo být lepším důkazem o jeho neutuchajícím tvůrčím zápalu než mocně ale citlivě updatovaný zvuk alba Surprise, na němž Simon pracoval s Brianem Enem. O pět let později přichází s nahrávkou úplně jinou, akustičtější a tradičnější, ale opět na hony vzdálenou řemeslné fádnosti. So Beautiful or So What zní svěže, Simonova skladatelská ruka je lehká a neopotřebovaná a stejně mladistvě, ba skoro klukovsky, zní i jeho zpěv.
Simonovy písně nikdy nešly na záporné emoční škále dál než k melancholické posmutnělosti, tohle album ale vyloženě tepe pozitivním duchovním nábojem. Zpívat o lásce a víře ale umí málokdo tak nepateticky, civilně a důvěrně jako on, takže my neznabozi nemusíme mít strach, že na nás čekají nějaká svatouškovská kázání. Z alba vane (jako vždy) čerstvé, osvěžující povětří, nikoli vydýchaný, stojatý vzduch náboženských shromáždění.
Ačkoli jedno skutečné kázání nahrávka obsahuje, a to hned v první skladbě Getting Ready for Christmas Day v podobě samplu z roku 1941. Hlas černošského kazatele J.M.Gatese ale do svižné skladby nevnáší religiózní... číst dále
Od osmdesátých let si Paul Simon s dlouhými prodlevami mezi deskami nedělá hlavu. Ani nemusí. Z pozice klasika si je může dovolit. Horší by bylo, kdyby se jeho sporadické studiové výtvory zvrhly v rutinní opakování starých fíglů, to ale u písničkáře jeho formátu nehrozí. V Simonově případě se čekání vyplácí a každé nové album je událost a svátek. Nic nemohlo být lepším důkazem o jeho neutuchajícím tvůrčím zápalu než mocně ale citlivě updatovaný zvuk alba Surprise, na němž Simon pracoval s Brianem Enem. O pět let později přichází s nahrávkou úplně jinou, akustičtější a tradičnější, ale opět na hony vzdálenou řemeslné fádnosti. So Beautiful or So What zní svěže, Simonova skladatelská ruka je lehká a neopotřebovaná a stejně mladistvě, ba skoro klukovsky, zní i jeho zpěv.
Simonovy písně nikdy nešly na záporné emoční škále dál než k melancholické posmutnělosti, tohle album ale vyloženě tepe pozitivním duchovním nábojem. Zpívat o lásce a víře ale umí málokdo tak nepateticky, civilně a důvěrně jako on, takže my neznabozi nemusíme mít strach, že na nás čekají nějaká svatouškovská kázání. Z alba vane (jako vždy) čerstvé, osvěžující povětří, nikoli vydýchaný, stojatý vzduch náboženských shromáždění.
Ačkoli jedno skutečné kázání nahrávka obsahuje, a to hned v první skladbě Getting Ready for Christmas Day v podobě samplu z roku 1941. Hlas černošského kazatele J.M.Gatese ale do svižné skladby nevnáší religiózní upjatost, nýbrž žhavou gospelovou extatičnost, což ostatně není element na Simonových deskách neznámý. Starobylých a šikovně využitých samplů je ovšem na albu víc. Ten v písni Love & Blessings je rovněž gospelového původu, zatímco Love Is Eternal Sacred Light zdobí harmonikové sólo bluesového velikána Sonnyho Terryho.
Blues a gospel se tak organicky včleňují do Simonova folkrockového písničkaření a tentokrát znovu nechybí ani etnické inspirace. Kytara ve skladbě The Afterlife cvrliká ve stylu západoafrických muzikantů, ještě silnější africký vliv je slyšet v písni Rewrite s hostujícím hráčem na koru a stylovými perkusemi Stevea Shehana a indická tabla pro změnu lechtají nádherné milostné vyznání Dazzling Blue. Všeho je ale využito s mírou a ani orchestrální aranžmá v Love and Hard Times není předimenzované a písnička si tak uchovává svoji křehkost.
Navzdory drobným, i když jasně slyšitelným studiovým dotáčkám má album podstatně komornější a tradičnější vyznění než tomu bylo u Surprise. Jistě ne náhodou si Simon ke spolupráci na produkci vybral Phila Ramoneho, s nímž spolupracoval především v 70. letech. So Beautiful or So What přesto nepůsobí jako krok zpět. Simon koneckonců na nějaké vpřed nebo vzad nikdy nehrál. V jeho světě je písnička buď dobře napsaná, nápaditě zaranžovaná a procítěně interpretovaná nebo... nebo asi bude od někoho jiného.
Komentáře