Někdy to vypadá, že Kate Bush milují nebo aspoň uznávají úplně všichni: rockeři i popíkáři, extroverti i introverti, sebevědomé ženy i křehcí muži (a naopak), vyznavači garážové syrovosti i vytříbených konceptů. Pro někoho, kdo s hipsterskou umíněností vyhledává jen většinově přehlížené klenoty pro zasvěcence, to může být až otravné. Jenže ani takový posluchač nemůže zpochybnit výlučnost talentu, jímž Kate Bush oplývá. Jen málo umělkyň po ní a ještě méně před ní dokázalo s takovou přesvědčivostí skloubit citovou vroucnost s hudebním perfekcionismem, smyslnost s raciem, sdělnost a chytlavost s fomálními experimenty. Snad nejvíc to platí o jejím pátém albu Hounds of Love, které se stalo studnicí zpěvaččiných největších hitů aniž by cokoliv slevilo z umělecké náročnosti a emoční hloubky.
Viděno optikou komerčního potenciálu se může zdát, že Bush desku koncipovala tak, aby se žebříčky nažraly a hudební kritik zůstal celý. Podezření z takového promyšleného alibismu ale můžeme klidně smést ze stolu. Úspěšnými singly nabitá první polovina alba není povrchní úlitbou masovému vkusu, nosné melodie se tu snoubí s propracovanou zvukovou strukturou, neobvyklými aranžemi a myšlenkově i emočně intenzivními texty. Podobně druhá půlka s podnázvem The Ninth Wave, která jako ucelená suita vypráví příběh tonoucí ženy, není přešlechtěným pseudouměleckým konstruktem, ale citlivým, zaníceným popisem duchovního přerodu tváří... číst dále
Někdy to vypadá, že Kate Bush milují nebo aspoň uznávají úplně všichni: rockeři i popíkáři, extroverti i introverti, sebevědomé ženy i křehcí muži (a naopak), vyznavači garážové syrovosti i vytříbených konceptů. Pro někoho, kdo s hipsterskou umíněností vyhledává jen většinově přehlížené klenoty pro zasvěcence, to může být až otravné. Jenže ani takový posluchač nemůže zpochybnit výlučnost talentu, jímž Kate Bush oplývá. Jen málo umělkyň po ní a ještě méně před ní dokázalo s takovou přesvědčivostí skloubit citovou vroucnost s hudebním perfekcionismem, smyslnost s raciem, sdělnost a chytlavost s fomálními experimenty. Snad nejvíc to platí o jejím pátém albu Hounds of Love, které se stalo studnicí zpěvaččiných největších hitů aniž by cokoliv slevilo z umělecké náročnosti a emoční hloubky.
Viděno optikou komerčního potenciálu se může zdát, že Bush desku koncipovala tak, aby se žebříčky nažraly a hudební kritik zůstal celý. Podezření z takového promyšleného alibismu ale můžeme klidně smést ze stolu. Úspěšnými singly nabitá první polovina alba není povrchní úlitbou masovému vkusu, nosné melodie se tu snoubí s propracovanou zvukovou strukturou, neobvyklými aranžemi a myšlenkově i emočně intenzivními texty. Podobně druhá půlka s podnázvem The Ninth Wave, která jako ucelená suita vypráví příběh tonoucí ženy, není přešlechtěným pseudouměleckým konstruktem, ale citlivým, zaníceným popisem duchovního přerodu tváří v tvář blízké smrti, plným vášně i něhy, úzkosti i naděje. Obě strany alba tvoří do jisté míry opačné póly, ve skutečnosti se ale krásně doplňují a tvoří soudržný celek, přivádějící zvukové hledačství předchozích nahrávek na novou kvalitativní úroveň.
Na albu The Dreaming otevřela Kate Bush doširoka náruč aktuální syntezátorové estetice a propojila ji jedinečným způsobem s akustickými nástroji. Hounds of Love na tuhle koncepci navazuje s poučeností, jež zpěvačce umožňuje dbát stejně pečlivě o lahodnost a přehlednost celku i o rafinovanost zvukových i ideových nuancí. Díky silným melodický nápadům se z písní jako Running Up That Hill (A Deal with God), Hounds of Love nebo Cloudbusting staly zaslouženě hity, originální aranžérské i vypravěčské postupy zase z jednotlivých položek pásma The Ninth Wave tvoří nenápadné skvosty, které oceníte až po více posleších, o to víc se ale zaryjí pod kůži.
Pro první polovinu alba jsou charakteristické především hřmotné a přitom svižné patterny bicích Stuarta Elliota a Charlieho Morgana, které skladbám dodávají majestátnost. Aranžmá nepřekypují zdobností, většinou stojí na jednom hlavním motivu: Running Up That Hill má jednoduchou, zvláštně zastřenou klávesovou linku, Hounds of Love důrazné staccato violoncella, skladbu Cloudbusting zase provází naléhavě se opakující smyčcový riff. Zůstává tak dostatek prostoru pro vyznění textů, pro které Kate volí různorodou paletu námětů. O limitech vzájemného partnerského porozumění přemítá v úvodní Running Up That Hill, leitmotivem titulní písně je strach ze zraňující moci lásky, The Big Sky nám připomíná ztracenou dětskou bezprostřednost v prožívání okamžiku. Mezi největšími šlágry alba trochu upozaděná, ale neméně zajímavá je skladba Mother Stands for Comfort, v níž kontrast mezi měkce klouzající baskytarou Eberharda Webera a chladnými syntezátory výstižně ilustruje verše o bezvýhradnosti mateřské lásky. Píseň Cloudbusting proslavil zejméne emotivní videoklip, v němž herec Donald Sutherland hraje postavu kontroverzního psychoanalytika, vynálezce a vizionáře Wilhelma Reicha a zpěvačka pak jeho syna.
Jak bylo řečeno, B-stranu alba vyplňuje dějově provázaný cyklus skladeb The Ninth Wave, v němž Kate Bush ztvárňuje postavu topící se ženy, konfrontovanou v postupujícím kómatu se svým životem a svádějící vnitřní zápas mezi touhou odevzdat se smrti a vůlí žít. Oč méně se tu hledí na hitovost, o to víc zpěvačka popouští uzdu své fantazii ve zvukové i narativní rovině. K dramatickému účinku využívá mluveného slova, ruchů, pěveckého sboru nebo deformace hlasu, instrumentaci promyšleně přizpůsobuje právě zachycovaným emocím. Odosobněné syntezátory a chladně odměřený vokál tak v tísnivé skladbě Under Ice doprovázejí hrdinku, která v mrákotách vidí samu sebe pod ledem, zatímco když ji v písni Jig of Life její budoucí já přesvědčuje o nutnosti přežít, volí Kate skočné aranžmá irského jigu, v němž naplno zazáří hvězdy keltské hudby John Sheahan, Dónal Lunny a Liam O'Flynn.
Dva posledně jmenovaní hudebníci se podíleli už na albu The Dreaming, ke zpěvaččiným stálým spolupracovníkům patří rovněž její bratr Paddy Bush, který přispěl hrou na balalajku nebo didgeridoo a v závěrečné skladbě The Morning Fog dokonce duje do slovenské fujary, od druhého alba Lionheart Kate doprovází také baskytarista Del Palmer. Každý z početné soupisky muzikantů přispěl svým dílem k nestárnoucí kráse nahrávky, pomyslnou taktovku ale samozřejmě třímá tehdy sedmadvacetiletá rodačka z londýnského předměstí Bexley. Její pátá dlouhohrající deska se zcela zaslouženě stala komerčním trhákem a zároveň jednou z ikonických nahrávek osmé dekády. A díky aktuálnímu znovuoživení zájmu, odstartovanému uvedením písně Running Up That Hill (A Deal with God) v seriálu Stranger Things, si nachází cestu k srdcím další, a jistě ne poslední generace posluchačů.
28.06.2022 - 12:28 | Acid3P
Zaujímavo koncipovaný album, kde v prvej polovici zaznieva nadčasový neortodoxný prvotriedny pop s výnimočnými hitmi, pokým druhá časť je taktiež neortodoxná, ale smerujúca ku odvážnejším alternatívnym cestám.
#25 Uncut Magazine - 200 Greatest Albums Of All Time