V případě tohoto francouzského hudebního mága jsme se dočkali již mnoha speciálních koncertů. Ten nejaktuálnější využíval technologických možností, které jeho fanoušky přenesly do virtuální reality (pokud jste měli kompatibilní VR brýle). Jean Michel Jarre přišel s konceptem, že pařížskou katedrálu Notre-Dame nechal (s pomocí týmu VRrOOm) přemodelovat do virtuální reality (vodítkem mu byla sada počítačových her), následně byl vytvořen jeho vlastní avatar (ve stejném duchu mimochodem proběhne i chystané turné Abby) a ve finále připravil speciální, tanečně orientovaný set. Notre-Dame se pro tuto příležitost proměnil ve vyhlášený hudební klub, přenos začínal zhruba třicet minut před půlnocí a vysílalo se živě ze Studia Gabriel. Jean Michel zde hrál své kompozice a tvůrčí tým jeho počínání transformoval do virtuální simulace.
Nosnou kostrou celého setu jsou primárně alba "Electronica 1: The Time Machine" a "Electronica 2: The Heart Of Noise" včetně spoluprací s Tangerine Dream ("Zero Gravity"), Jeffem Millsem ("The Architect") nebo Arminem van Buurenem. Našlápnutá "Stardust", jež vznikla právě s posledně jmenovaným, pak funguje jako zlomový moment v odpočítávání příchodu půlnoci a je trefnou oslavou prvních chvil roku 2021.
Spojovacími články jsou upravené verze fragmentů z trilogie "Oxygene" nebo výsek "Equinoxe 4", kterým Jean Michel vdechl nové prvky třeba i přepracováním již dříve publikovaných remixů. To je třeba případ vsuvky... číst dále
V případě tohoto francouzského hudebního mága jsme se dočkali již mnoha speciálních koncertů. Ten nejaktuálnější využíval technologických možností, které jeho fanoušky přenesly do virtuální reality (pokud jste měli kompatibilní VR brýle). Jean Michel Jarre přišel s konceptem, že pařížskou katedrálu Notre-Dame nechal (s pomocí týmu VRrOOm) přemodelovat do virtuální reality (vodítkem mu byla sada počítačových her), následně byl vytvořen jeho vlastní avatar (ve stejném duchu mimochodem proběhne i chystané turné Abby) a ve finále připravil speciální, tanečně orientovaný set. Notre-Dame se pro tuto příležitost proměnil ve vyhlášený hudební klub, přenos začínal zhruba třicet minut před půlnocí a vysílalo se živě ze Studia Gabriel. Jean Michel zde hrál své kompozice a tvůrčí tým jeho počínání transformoval do virtuální simulace.
Nosnou kostrou celého setu jsou primárně alba "Electronica 1: The Time Machine" a "Electronica 2: The Heart Of Noise" včetně spoluprací s Tangerine Dream ("Zero Gravity"), Jeffem Millsem ("The Architect") nebo Arminem van Buurenem. Našlápnutá "Stardust", jež vznikla právě s posledně jmenovaným, pak funguje jako zlomový moment v odpočítávání příchodu půlnoci a je trefnou oslavou prvních chvil roku 2021.
Spojovacími články jsou upravené verze fragmentů z trilogie "Oxygene" nebo výsek "Equinoxe 4", kterým Jean Michel vdechl nové prvky třeba i přepracováním již dříve publikovaných remixů. To je třeba případ vsuvky v podobě legendární "Oxygene 4", v níž rozpohyboval úpravu z dílny projektu Astral Projection. Finále patří "The Time Machine", která vznikla spojením s Boys Noize a v níž Jarre na chvíli nechá promluvit i svou laserovou harfu.
Vizuál show si pohrává s pohledy zvenčí na nasvícenou katedrálu Notre-Dame, ty střídají záběry na dění uvnitř. To koresponduje s jednotlivými tracky, dochází tak k proměnám světelného aparátu a obrazových kulis (povětšinou levitující geometrické obrazce, případně kosmické výjevy). Celé uchopení ctí majestátnost chrámu, zároveň ale ukazuje, jak virtuální realita může měnit vnímání a že transformací takového prostoru může být nekonečné množství. Je to fantaskní podívaná - zejména herní nadšenci ocení i pohledy do temnějších zákoutí. Dá se však předpokládat, že se najdou i posluchači, kterým tato pompéznost a okázalost nebude příliš po chuti.
Amazônia
© Jean-Michel JarreKoncertní set "Welcome To The Other Side" nebyl jediným letošním releasem Jeana Michela Jarreho. Kromě něj jsme se dočkali i jeho nové řadovky "Amazônia", na které se vrátil k houževnatější práci se zvukovými experimenty. V mnohém je to návrat kamsi k desce "En attendant Cousteau" z roku 1990.
Hudební plocha i tentokráte slouží svou obrazotvorností. "Amazônia" se totiž stala soundtrackem ke stejnojmenné pařížské výstavy brazilského fotografa a filmaře Sebastiãa Salgada, který se několikrát vypravil do amazonského pralesa a selekci snímků nechal doprovodit právě tímto kompletem.
Jarre album rozdělil do devíti fiktivních kapitol, v nichž krom elektronického podkresu hrají nemalou úlohu terénní nahrávky Ženevského muzea etnografie (MEG). Vedle ruchů z pralesů si pohrává s fragmenty domorodých písní, řečnických útržků, sborových nápěvů nebo zvuku atypických místních hudebních nástrojů.
V tomto aspektu tedy nečekejte jeho výraznější rukopis s táhlými melodiemi a budováním jednotlivých vrstev syntezátorů. "Amazônia" je kulisou dne a noci v pralese a cílí spíše na jednotlivé elementy denních dob. K dobru (stejně jaké v případě "Welcome To The Other Side") je opět přiložen download kupón na stažení speciálního binaural mixu pro poslech ve sluchátkách.
Hodnocení: 7/10
Blu-ray nabízí krom výše popsaného videozáznamu i několik dalších bonusů, včetně nahrávky v audio formě (5.0 mix). K dobru tu jsou dva bloky dokumentárního charakteru. "Making Of, Behind The Scenes" na ploše patnácti minut přibližuje zákulisí vzniku celé show, včetně modelování Notre-Damu, zkoušek a prezentace zástupcům pařížské radnice. Jarre zde postupně představuje celý tým a skalní fanoušky, kteří se účastnili jednotlivých fází příprav. Potěší, že jsou v tomto francouzsky mluveném ohlédnutí k dispozici anglické titulky.
Druhý snímek "Masterclass, Forum Des Images" však tímto nedisponuje, a ačkoliv se jedná o záznam diskuse s hlavním aktérem a výkonným ředitelem společnosti VRrOOm, pokud neumíte francouzsky a italsky, z tohoto přes devadesát minut trvajícího sledu otázek a odpovědí si příliš neodnesete.
"Welcome To The Other Side - Live in Notre-Dame VR" je v mnoha aspektech opět o kousek dále v tvůrčí vizi tohoto hudebního mága. Ta započala již před lety s vizuálním kompletem "Aero", od té doby Jean Michel Jarre ušel nemalou cestu a nadále ukazuje, jakým způsobem lze využít současné technologie, včetně virtuální reality a konektivity napříč celým světem. Otázkou zůstává, kam (a zda) se posune dále. Tento počin je však povedenou připomínkou důmyslné oslavy příchodu Nového roku v tanečním módu.
Komentáře