Čas je jen zdánlivá jednotka, i když ono téměř pětileté ticho okolo Dušana Vanča mohlo znít až krajně rozechvěle, že už nepřijde žádný následovník propracovaného debutu "Red Pills For Daddy". Jeho hudební forma schovaná pod jméno Foolk v tomto mezičase zásobovala label 56 Stuff dvěma épéčky "Lush Hour" a "Light Bulb", až posléze skoro dva roky vznikal materiál pro regulérní album. To dostalo příznačný název "Millions Of" a Dušan na něm pevně pokračuje ve vyšlápnuté cestě vlastních mikroskopických zvukomaleb. Novotou jsou i vokály zpěvačky Rowanny alias Szabiny Csánó, která figurovala v alternativně popových Moustache. Předvojem se pak stala dnes už drobet stařičká hitovka "Oak Tree".
"Millions Of" je vyváženou mozaikou, během které vás ani jednou nenapadne použít tlačítko skip. Dušan sice popisuje její vznik jako velmi zdlouhavý, kdy občas až neúměrně nad vším vládl mód mazání již vytvořeného. Zároveň se nenechal tolik ovlivnit burialovským odkazem, přístupem k tvorbě, jako to třeba postihlo Nosaj Thing na desce "Home". Pevně zakotvený glitch v těchto krátkometrážních experimentech jasně hraje prim. Melodické fragmenty neztratily nic z jazzových a acidových atmosfér, variace temp nespadá jen do dříve převažujících hiphopových tendencí a výsledné spektrum má mnohem širší záběr. Nechybí v něm ale i nadhled, aby finální tvar celku nebyl příliš přeplácaný a posluchačsky neuchopitelný.
Foolk si hned v první polovině "Millions Of"... číst dále
Čas je jen zdánlivá jednotka, i když ono téměř pětileté ticho okolo Dušana Vanča mohlo znít až krajně rozechvěle, že už nepřijde žádný následovník propracovaného debutu "Red Pills For Daddy". Jeho hudební forma schovaná pod jméno Foolk v tomto mezičase zásobovala label 56 Stuff dvěma épéčky "Lush Hour" a "Light Bulb", až posléze skoro dva roky vznikal materiál pro regulérní album. To dostalo příznačný název "Millions Of" a Dušan na něm pevně pokračuje ve vyšlápnuté cestě vlastních mikroskopických zvukomaleb. Novotou jsou i vokály zpěvačky Rowanny alias Szabiny Csánó, která figurovala v alternativně popových Moustache. Předvojem se pak stala dnes už drobet stařičká hitovka "Oak Tree".
"Millions Of" je vyváženou mozaikou, během které vás ani jednou nenapadne použít tlačítko skip. Dušan sice popisuje její vznik jako velmi zdlouhavý, kdy občas až neúměrně nad vším vládl mód mazání již vytvořeného. Zároveň se nenechal tolik ovlivnit burialovským odkazem, přístupem k tvorbě, jako to třeba postihlo Nosaj Thing na desce "Home". Pevně zakotvený glitch v těchto krátkometrážních experimentech jasně hraje prim. Melodické fragmenty neztratily nic z jazzových a acidových atmosfér, variace temp nespadá jen do dříve převažujících hiphopových tendencí a výsledné spektrum má mnohem širší záběr. Nechybí v něm ale i nadhled, aby finální tvar celku nebyl příliš přeplácaný a posluchačsky neuchopitelný.
Foolk si hned v první polovině "Millions Of" dovolil pár vtípků k pobavení, kdy pomocí samplingu vytvořil až komické hudební skici, které navodí úsměv a rozvernou náladu ("Stars" nebo pohádkově laděný "Le Petit Prince"). Nechybí i jeho jasně rozpoznatelný rukopis: v úvodní "Speechless Word" nebo v závěrečném bloku "Telescopic Beat" versus "Toys" neztrácí nic ze svého detailního laborování na hraně neoblomného puntičkáře. V "Mirror", "Fishes Dishes" a "Ding Dong" nezapomíná, že je i návštěvník klubů, který po nocích stále nesmlouvavě vyhledává nové abstraktní alternativy, které staví na vlastním vnímání reality, tu a tam s melancholickým, potemnělým podtextem.
Zvláštní sekcí jsou vokální vsuvky Rowanny. Kromě "Oak Tree" ji zaslechnete ještě v mysteriózní trojici "Invisible", "Handmade Love" a "Hungry For The Real", díky níž je patrné, že Dušan našel skulinu, nutnou ingredienci v posunu do vyššího levelu. Právě zmíněné "Invisible" a "Handmade Love" patří k nejdůležitějším milníkům na jeho druhém albu, kdy se povedl kompromis mezi hmatatelnými emocemi a ruchovým kuchtěním v domácí laboratoři.
Foolk je hračička, jehož svět je tak trochu paralela na přeskáčku, kterou si může každý dotvořit pomocí své fantazie. Dokáže totiž díky svému neoblomnému směrování jít pevně za svým cílem. "Millions Of" je tak oproti "Red Pills For Daddy" více načichlé elektronicky pulsující esencí a pohybem vpřed v hledání nových rovin.
Komentáře