Přenesme se do období následující rok 1975. Tehdy mu už dávno patřila přezdívka The Boss a veleúspěšnou deskou "Born To Run" se konečně zbavil označení "novej Dylan", přesto - nebo spíše právě proto - znamenal pro Bruce Springsteena vznik následujícího alba složitý a hodně bolestivý proces, během něhož napsal několikanásobně více písní, než se nakonec na "Darkness On The Edge Of Town" dostalo. S těmi dosud oficiálně nevydanými jsme se mohli před rokem seznámit na dvojalbu The Promise, k němuž byl v rozšířené edici přibalen dokument, který nyní máme možnost získat zvlášť. Už předem je třeba říci, že to není délkou ani formou žádný bonusový přílepek, ale plnohodnotné dílo, jež sbíralo úspěchy na filmových festivalech. Nejde totiž o narychlo spíchnutou kolekcí faktů a záběrů, ale spíše o pohled na umělce ve fázi rozhodnutí, že si nebude nic ulehčovat.
Režisér Thom Zimny měl při natáčení přístup ke spoustě archivních záběrů, které v letech 1975 až 78 zachytily Springsteena a jeho E Street Band při koncertech, zkouškách a ve studiu. Ty velice šikovně doplňuje aktuálními rozhovory s Bossem, členy jeho Bandu i lidmi z jeho kreativního okolí. Každý dostane ve filmu dostatek prostoru a rozdílné úhly pohledu dodávají filmu šťávu. Třeba o mučivém soudním procesu s jeho tehdejším manažerem Mikem Appelem uslyšíme z obou stran. Lidské pozadí a vztahy v kapele zde hrají velkou roli a daří se je i s odstupem času vykreslit... číst dále
Přenesme se do období následující rok 1975. Tehdy mu už dávno patřila přezdívka The Boss a veleúspěšnou deskou "Born To Run" se konečně zbavil označení "novej Dylan", přesto - nebo spíše právě proto - znamenal pro Bruce Springsteena vznik následujícího alba složitý a hodně bolestivý proces, během něhož napsal několikanásobně více písní, než se nakonec na "Darkness On The Edge Of Town" dostalo. S těmi dosud oficiálně nevydanými jsme se mohli před rokem seznámit na dvojalbu The Promise, k němuž byl v rozšířené edici přibalen dokument, který nyní máme možnost získat zvlášť. Už předem je třeba říci, že to není délkou ani formou žádný bonusový přílepek, ale plnohodnotné dílo, jež sbíralo úspěchy na filmových festivalech. Nejde totiž o narychlo spíchnutou kolekcí faktů a záběrů, ale spíše o pohled na umělce ve fázi rozhodnutí, že si nebude nic ulehčovat.
Režisér Thom Zimny měl při natáčení přístup ke spoustě archivních záběrů, které v letech 1975 až 78 zachytily Springsteena a jeho E Street Band při koncertech, zkouškách a ve studiu. Ty velice šikovně doplňuje aktuálními rozhovory s Bossem, členy jeho Bandu i lidmi z jeho kreativního okolí. Každý dostane ve filmu dostatek prostoru a rozdílné úhly pohledu dodávají filmu šťávu. Třeba o mučivém soudním procesu s jeho tehdejším manažerem Mikem Appelem uslyšíme z obou stran. Lidské pozadí a vztahy v kapele zde hrají velkou roli a daří se je i s odstupem času vykreslit přesvědčivě. Tenze, vyvěrající z tvůrčího přetlaku, který Bruce částečně krotil, jelikož nechtěl být považován a priori za hitmakera, vyvěrá z většiny archivních momentek. Samozřejmě dojde i na uvolnění a smích, což vysvětluje, proč spolu kapela zůstala v takřka nezměněné podobě až dodnes.
Divák se dozví téměř všechno, co se k desce váže, od prvních impulzů a inspirací, přes volbu témat a příběhů, až k míchání nebo vzniku coveru. Někomu možná bude chybět více informací k pozadí jednotlivých songů, jenže ty by narušily rytmus a jednolitost filmu. Obecně je více pozornosti věnováno spíše vyhozenému materiálu, který nezapadal na desku. Z něho vzešla třeba notoricky známá "Because The Night", největší hit v kariéře Patti Smith, která se mimochodem taky dostane ke slovu.
Nejvíce fascinující je pozorovat ohromnou koncentraci, s níž album vznikalo. Dozvíme se o desítkách verzí jednotlivých písní, ale třeba i o několika dnech, kdy se kapela zasekla na nahrávání bubnů a hledala co nejmohutnější zvuk. Nakonec, když onen zvuk našla, přišla na to, že příliš potlačuje dynamiku ostatních nástrojů, a vrátila se k tomu původnímu... Zarputilost, s níž Bruce jako nesmlouvavý bandleader hecuje celý tým a nutí ho k dalším hodinám dřiny, dává celému dokumentu dramatický oblouk. Na konci všichni přiznají, že kdyby se nahrávání dále protahovalo, možná by ve studiu tekla krev.
"Darkness On The Edge Of Town" byla dítětem tehdejší hospodářské krize. O to více dnes působí nadčasově. Stačí si poslechnout v loňském roce tolik adorovanou desku "The Suburbs" od Arcade Fire a řeknete si, že by na svém titulu měla nést poděkování Bossovi. Dokumentu se daří vytvořit takřka mýtický příběh, aniž by přitom tlačil na pilu. Stačí totiž vnímat zapálení, kterým ještě dneska mluví o nahrávání všichni zúčastnění, a dojde vám, jak ohromnou roli měly tehdejší události na vznik ikony současného rocku.
Komentáře