Posluchači Amsterdam Klezmer Bandu jistě nepatří k ortodoxním uctívačům čistokrevných hudebních plemen. Na všelijaké žánrové promíchávání jsou u téhle holandské kapely dávno zvyklí. V případě alba Blitzmash však i zkušený fanoušek zakroutí hlavou, co všechno se v jejich kotlíku tentokrát ocitlo. Skupina svoje už tak svérázné pojetí židovských tradic z východu a jihovýchodu Evropy ještě přiživila jednak elektronickými zvuky a beaty, jednak přizváním množství hostů, kteří jednotlivé skladby pokropili sprškou dalších vlivů. Díky této rozmáchlosti není sice Blitzmash nejsoudržnějším albem souboru, ale nelze ani říct, že by se zvrhnul v nějaký chaotický slepenec. Je to divoká a pestrá jízda, vozka – v tomto případě producent Jori Collignon – ji ale dokázal ustát a nesletět z kozlíku dolů.
Co se týče elektronických výztuží, ty nejsou u Amsterdam Klezmer Bandu úplné novum. Své jinak striktně akustické skladby podrobili moderním úpravám už na albu Remixed z roku 2006. Snad i díky této zkušenosti odolali lákadlu nějaké plošné technologické invaze a elektroniku si k tělu pouštějí s rozmyslem a jen tam, kde to může píseň obohatit a nakopnout na další úroveň. V jejím užití nejsou zdaleka tak důrazní jako třeba izraelsko-američtí kolegové Balkan Beat Box. Akustická podstata jejich hudby se nikdy neocitne na druhé koleji a to ani v případě skladeb jako Op Je Hoede, Ladybirds, Tussen Gisteren En Vandaag nebo Klatschen, kde jsou elektronické... číst dále
Posluchači Amsterdam Klezmer Bandu jistě nepatří k ortodoxním uctívačům čistokrevných hudebních plemen. Na všelijaké žánrové promíchávání jsou u téhle holandské kapely dávno zvyklí. V případě alba Blitzmash však i zkušený fanoušek zakroutí hlavou, co všechno se v jejich kotlíku tentokrát ocitlo. Skupina svoje už tak svérázné pojetí židovských tradic z východu a jihovýchodu Evropy ještě přiživila jednak elektronickými zvuky a beaty, jednak přizváním množství hostů, kteří jednotlivé skladby pokropili sprškou dalších vlivů. Díky této rozmáchlosti není sice Blitzmash nejsoudržnějším albem souboru, ale nelze ani říct, že by se zvrhnul v nějaký chaotický slepenec. Je to divoká a pestrá jízda, vozka – v tomto případě producent Jori Collignon – ji ale dokázal ustát a nesletět z kozlíku dolů.
Co se týče elektronických výztuží, ty nejsou u Amsterdam Klezmer Bandu úplné novum. Své jinak striktně akustické skladby podrobili moderním úpravám už na albu Remixed z roku 2006. Snad i díky této zkušenosti odolali lákadlu nějaké plošné technologické invaze a elektroniku si k tělu pouštějí s rozmyslem a jen tam, kde to může píseň obohatit a nakopnout na další úroveň. V jejím užití nejsou zdaleka tak důrazní jako třeba izraelsko-američtí kolegové Balkan Beat Box. Akustická podstata jejich hudby se nikdy neocitne na druhé koleji a to ani v případě skladeb jako Op Je Hoede, Ladybirds, Tussen Gisteren En Vandaag nebo Klatschen, kde jsou elektronické doplňky nejnápadnější.
Obohacujících prvků je však mnohem víc a většinou se pojí se jménem některého z četných hostů. Když chce kapela přitlačit na balkánskou pilu, angažuje na bulharskou hudbu zaměřené Paulini Trio a hráče na buzuki Orhana Osmana (Bigoudi), s orientálními příchutěmi jí pomůže zpěvačka Samira Dainan (Tussen Gisteren En Vandaag), s latinskoamerickými zase Lilian Vieira z u nás dobře známé skupiny Zuco 103 (Op Je Hoede) a když přijde čas na svižný dixielandový nátěr (Stompin Mokum), je po ruce holandský jazzový saxofonista Benjamin Herman. A to jsme zhruba v polovině seznamu. Orientální hard rock (Bambi Café (Slight Return)), indická bhanga (Bhangra Balkan Style), reggae (Rokjesdag) nebo plouživý „funébrdub“ (Pandora), Amsterdam Klezmer Band dokážou svému naturelu přizpůsobit skoro cokoliv a není z toho samolibá křeč. Jen čirá zábava.
V množství žánrových křížení, hostovaček a elektronických vylepšení skupina rozhodně neztratila vlastní tvář. Tvůrčí neposednost je prostě tentokrát ponoukla stanovit si pestrost jako hlavní cíl a mimořádná hudební erudice jim zase pomohla uhlídat aby hrneček nepřetekl. Není ani pravděpodobné, že tenhle bezuzdný tyjátr znamená první krok na cestě k ještě větším experimentům. Daleko spíš Nizozemci příště zkusí překvapit zase úplně jinak. Klezmer zůstává živou muzikou právě díky kapelám, jako jsou oni.
Komentáře