"Songwriter" je čtvrtou - nepočítaje jednu kompilaci nevydaného materiálu - posmrtně zveřejněnou deskou muže v černém. Ty tři předchozí měly to štěstí, že jejich dokončovatelé pracovali s koncepty v zásadě již hotovými. Dvojice nahrávek "American V: A Hundred Highways" a "American VI: Ain't No Grave" vznikla pod dohledem producenta Ricka Rubina a velmi přirozeně navázala na předchozí čtyři části slavné série. "Out Among The Stars" z roku 2014 bylo v podstatě hotovým albem z první poloviny osmdesátých let, které zpěvákův syn John Carter Cash jen drobně vyšperkoval. Šlo o silnou připomínku muzikantské síly Johnnyho Cashe.
Letos představená kolekce jedenácti položek se opírá o demoverze, které zpěvák natočil v době, kdy se ocitl bez smlouvy s nahrávací společností - a co se kariéry týče, nevypadalo to s ním zrovna růžově. Pomocnou ruku mu nakonec podal již zmíněný producent Rick Rubin. S první částí "American Recordings" vytvořil oporu pro Cashovo finální vzedmutí. Demonahrávky proto, až na dvě výjimky "Like a Soldier" a "Drive On", jež se objevily právě na prvním dílu americké série, šly pochopitelně k ledu.
Muzikantův syn společně s Davidem R. Fergusonem (ten se s Rubinem podílel na již zmíněné sérii) a celou kapelou vzali původní nahrávky a oholili je pouze na umělcův hlas a kytaru. Vše ostatní dodělávali po novu: do studia v Cashově srubu si proto našli cestu mimo jiné muzikantovi dávní spolupracovníci jako basák Dave Roe nebo... číst dále
"Songwriter" je čtvrtou - nepočítaje jednu kompilaci nevydaného materiálu - posmrtně zveřejněnou deskou muže v černém. Ty tři předchozí měly to štěstí, že jejich dokončovatelé pracovali s koncepty v zásadě již hotovými. Dvojice nahrávek "American V: A Hundred Highways" a "American VI: Ain't No Grave" vznikla pod dohledem producenta Ricka Rubina a velmi přirozeně navázala na předchozí čtyři části slavné série. "Out Among The Stars" z roku 2014 bylo v podstatě hotovým albem z první poloviny osmdesátých let, které zpěvákův syn John Carter Cash jen drobně vyšperkoval. Šlo o silnou připomínku muzikantské síly Johnnyho Cashe.
Letos představená kolekce jedenácti položek se opírá o demoverze, které zpěvák natočil v době, kdy se ocitl bez smlouvy s nahrávací společností - a co se kariéry týče, nevypadalo to s ním zrovna růžově. Pomocnou ruku mu nakonec podal již zmíněný producent Rick Rubin. S první částí "American Recordings" vytvořil oporu pro Cashovo finální vzedmutí. Demonahrávky proto, až na dvě výjimky "Like a Soldier" a "Drive On", jež se objevily právě na prvním dílu americké série, šly pochopitelně k ledu.
Muzikantův syn společně s Davidem R. Fergusonem (ten se s Rubinem podílel na již zmíněné sérii) a celou kapelou vzali původní nahrávky a oholili je pouze na umělcův hlas a kytaru. Vše ostatní dodělávali po novu: do studia v Cashově srubu si proto našli cestu mimo jiné muzikantovi dávní spolupracovníci jako basák Dave Roe nebo kytarista Marty Stuart, v obou případech legendy svého druhu, dále zpěvák Vince Gill nebo Dan Auerbach z The Black Keys a další.
Výsledný tvar se pohybuje od skvělých uměleckých rozhodnutí až po ta méně šťastná, od odvážnějších k těm až příliš opatrným. Jako by si ani producenti sami nebyli jistí, kudy se vydat - aby nakonec skončili v zásadě u drobně přifouknutého a modernizovaného zvuku "American". Přínosné se ukázalo být spojení s Danem Auerbachem ve "Spotlight", kde jeho charakteristicky zamlžená kytara původní skladbu posouvá. Škoda že jeho potenciál zůstal dále nevyužit.
Deska je nejsilnější, v duchu jejího titulu, ve své písničkářské stránce, kdy Cashův sytý baryton doprovázejí jen akustické nástroje, jemné přihrávky kláves a mandolíny ("Have You Been To Little Rock?"), nebo kytarovými licky pomrkává na staré dobré časy - například citací "I Still Miss Someone" v závěrečné "Like A Soldier". Celku naopak škodí zbytečné přeslazování zvuku smyčci - "She Sang Sweet Baby James" vyniká silným textem a přidaná patetická vrstva jí nepomáhá, podobně jako sbory a echa hned v první "Hello Out There".
Ještě že počinem prostupuje esence uvěřitelného vypravěče, který dovede líčit vtipné historky z prádelny ve "Well, All Right", milostnou serenádu milované June Carter "I Love You Tonite" i dát prostor těm méně viditelným ("Poor Valley Girl").
Nejde o špatnou připomínku Johnnyho Cashe, to určitě ne. Jen k ní nemuseli producenti přistupovat s přílišnou pietou. Takto se zdá, že by písničky možná lépe vyzněly ve svých původních verzích, jakkoliv neučesaných a syrových, zato ale nahraných bez vnějšího zásahu. Základ desky "Songwriter" totiž skvělý - a zdravý - bezesporu je.
Komentáře