Orchestral Manoeuvres In The Dark zcela uzavře. Nakonec se ovšem podařilo vykřesat novou naději a spolupráci s Paulem Humphreysem posléze oba zpečetili na comebackové desce "History Of Modern". Nabrali nový elán, hojně koncertovali a drželi si nastolenou laťku tvůrčího snažení.
A nyní předkládají studiovku "Bauhaus Staircase". Její přípravy nabraly skluz, a to nejenom kvůli covidovým prolukám, ale i z rodinných důvodů (Paul se celkem nedávno stal tatínkem). Ve výsledku tu však máme jejich nejsilnější dílo, které budou kvitovat i jejich fanoušci.
V jednom z krátkých rozhovorů Paul zmiňoval, že se zčásti jedná o soubor skladeb, které se jim po léta nedařilo dokončit a k nimž pak přibyly nové. Texty dali dohromady během obávaného covidu, kdy oba museli pracovat na dálku a posílat si jednotlivé střípky přes různé internetové platformy. Verše zaujmou změnou, co se týče témat. Prvně do nich totiž vplula politická reflexe, obava o naši budoucnost (nejenom finanční, ale i ekologickou). Vedle toho Andy nešetřil svým pohledem na soukromé záležitosti ke svým nejbližším.
"Kleptocracy" si bere na paušál politiky, jako jsou Donald Trump, Vladimír Putin nebo Boris Johnson (kopanec za brexit?). Naopak "Anthropocene" a "Evolution Of Species" jsou příspěvky týkající se ekologie a varující před drancováním naší planety (jsou přitom postavené na faktech, nejde jen o holé výkřiky slečny Grety).
Vedle těchto vážných momentů jsou tu rovněž pro OMD typická... číst dále
Orchestral Manoeuvres In The Dark zcela uzavře. Nakonec se ovšem podařilo vykřesat novou naději a spolupráci s Paulem Humphreysem posléze oba zpečetili na comebackové desce "History Of Modern". Nabrali nový elán, hojně koncertovali a drželi si nastolenou laťku tvůrčího snažení.
A nyní předkládají studiovku "Bauhaus Staircase". Její přípravy nabraly skluz, a to nejenom kvůli covidovým prolukám, ale i z rodinných důvodů (Paul se celkem nedávno stal tatínkem). Ve výsledku tu však máme jejich nejsilnější dílo, které budou kvitovat i jejich fanoušci.
V jednom z krátkých rozhovorů Paul zmiňoval, že se zčásti jedná o soubor skladeb, které se jim po léta nedařilo dokončit a k nimž pak přibyly nové. Texty dali dohromady během obávaného covidu, kdy oba museli pracovat na dálku a posílat si jednotlivé střípky přes různé internetové platformy. Verše zaujmou změnou, co se týče témat. Prvně do nich totiž vplula politická reflexe, obava o naši budoucnost (nejenom finanční, ale i ekologickou). Vedle toho Andy nešetřil svým pohledem na soukromé záležitosti ke svým nejbližším.
"Kleptocracy" si bere na paušál politiky, jako jsou Donald Trump, Vladimír Putin nebo Boris Johnson (kopanec za brexit?). Naopak "Anthropocene" a "Evolution Of Species" jsou příspěvky týkající se ekologie a varující před drancováním naší planety (jsou přitom postavené na faktech, nejde jen o holé výkřiky slečny Grety).
Vedle těchto vážných momentů jsou tu rovněž pro OMD typická soukromá, možná až naivně romantická (protipól k realitě dnešních dní) ohlédnutí. Taková "G.E.M." nebo "Aphrodite's Favorite Child" rezonují na těch správných místech. Titulní "Bauhaus Staircase" svým vlastním pojetím vzdává hold uměleckému hnutí Bauhaus v přednacistickém Německu. V podobném ražení se nese i podmanivá "Veruschka", ve které se McCluskey znovu vyznává ze své lásky k noir filmům (na mysli tak vytane letitá hitovka "Pandora's Box").
Deska jako taková přináší pro dvojici typické elektronické manévry, v mnoha ohledech sází na výraznější beaty, nechybí snadno čitelné vrstvení ploch syntezátorů, výrazné melodické linky - kupříkladu taková "Look At You Now" překvapí až rozmáchlou náladou. Přesto se nejedná jen o repetici jejich hudebních kořenů z dob před více než čtyřmi dekádami, ty jsou výrazněji patrné jen v pár chvílích ("G.E.M." a "Where We Started"). OMD se zde totiž daří vstřebat současnost a jakousi hymnickou nadčasovost. Díky tomu třeba písničku "Don't Go" po pár posleších z hlavy prostě nedostanete.
Na druhou stranu si tímto otevírají tvůrčí možnosti do budoucna, a to i přesto, že Andy naznačoval, že by se mohlo jednat o jejich poslední album. V této optice je nepřeslechnutelná "Slow Train", jež spojuje živelnost T. Rexe a glam rock v elektronických otěžích Goldfrapp a jež ve svém důsledku lehce narušuje konzistenci celé nahrávky.
OMD budou koncertovat v Česku
Oba hlavní aktéři sice zjevně cítí náklonnost k našemu hlavnímu městu (na albu "Dazzle Ships" dokonce najdeme kratičkou skladbu "Radio Prague"), na samostatný koncert do Stověžaté ale přijedou zcela prvně. Stane se tak v průběhu chystaného evropského turné, které odstartuje příští rok - zastávka v prostoru SaSaZu je plánována na sobotu 10. února 2024. Shodou okolností na stejném místě již jednou krátce vystupovali, a to v rámci vyhlašování ankety Lyžaře roku 2013.
Spíše instrumentálně koncipované "Anthropocene" (tak měl znít i původní název této kolekce) a "Evolution Of Species" stavějí na dynamice změny nálad a samplingu (včetně atypicky použité němčiny v "Evolution Of Species") - odkaz Kraftwerk v těchto chvílích nepřekvapivě ožívá.
Orchestral Manoeuvres In The Dark se na své čtrnácté řadovce snaží poukázat na zjištění, že jejich rukopis je pevně ukotvený a po dlouhé roky patří k nepřeslechnutelným zdrojům a základům elektronické scény. Paul ovšem i rád zkouší pozměnit zaběhlé tvůrčí přístupy. Díky tomu může letošní počin tohoto dua výstižně fungovat jako ucelený příběh. Ve své první polovině reflektuje proběhlé skutečnosti a ve druhé se posouvá k blízké budoucnosti, včetně jakési pozitivní energie v závěrečné "Healing".
"Bauhaus Staircase" bude rozhodně patřit k letošním překvapením a rozhodně by v závalu nové muziky nemělo zapadnout. Soubor dvanácti kompozic do sebe zapadá, plynně navazuje a naplno odhaluje onu obrazotvornost a umělecký nadhled dvojice Andy McCluskey a Paul Humphreys. Orchestral Manoeuvres In The Dark jsou stálice, jejichž hudební odkaz se nese napříč generacemi, a ani v současnosti neztrácejí dech - dá se říci, že se vrátili ještě silnější než dříve. ]]>
Komentáře