Třicet let je už pořádně dlouhá doba. Od začátku v Čechomoru působí už jen zpěvák a kytarista František Černý. Zbytek kapely se postupem doby obměňoval a v posledních dvou letech to byl docela slušný průvan. Přišla mladá muzikantská krev v podobě baskytaristy Lukáše Čunty, bubeníka Matěje Lienerta a kytaristy Adama Malíka. Aby toho nebylo málo, angažoval Čechomor jako stálého hosta zpěvačku Martinu Pártlovou, která soutěžila v jedné z řad SuperStar a kromě zpěvu je známá i z legračních videí uskupení 3v1.
Formace, která od počátku míchá rock s folkem a lidovkou, dostala chuť na nové "Nadechnutí". Černý oslavil loňské šedesátiny povedenou deskou "Šest křížků" a v tehdejších rozhovorech už naznačoval, kam se bude nový zvuk kapely ubírat. Čechomor si užil nejvetší slávy s velkými smyčcovými orchestry, aranžemi Jaze Colemana a albem "Proměny". Předposlední řadovku "Místečko" natočil po šestileté odmlce od "Co sa stalo nové" a nyní si šestiletý odstup ještě o chlup prodloužil. Šel však na to od jiné strany lesa a přizval si dechovku.
Koho ale hned napadne klasické mca prca, měl by hned zapomenout, protože Kumpánovi muzikanti patří pod vedením trumpetisty Vlada Kumpána k velmi vyhledávaným souborům po celé Evropě. Sám jsem měl možnost je už na vystoupení slyšet a světové popové i rockové standardy v jejich podání zněly pokaždé všelijak, jen ne unyle a nudně. Kapela je totiž plná nefalšovaných virtuosů a lidí, kteří... číst dále
Třicet let je už pořádně dlouhá doba. Od začátku v Čechomoru působí už jen zpěvák a kytarista František Černý. Zbytek kapely se postupem doby obměňoval a v posledních dvou letech to byl docela slušný průvan. Přišla mladá muzikantská krev v podobě baskytaristy Lukáše Čunty, bubeníka Matěje Lienerta a kytaristy Adama Malíka. Aby toho nebylo málo, angažoval Čechomor jako stálého hosta zpěvačku Martinu Pártlovou, která soutěžila v jedné z řad SuperStar a kromě zpěvu je známá i z legračních videí uskupení 3v1.
Formace, která od počátku míchá rock s folkem a lidovkou, dostala chuť na nové "Nadechnutí". Černý oslavil loňské šedesátiny povedenou deskou "Šest křížků" a v tehdejších rozhovorech už naznačoval, kam se bude nový zvuk kapely ubírat. Čechomor si užil nejvetší slávy s velkými smyčcovými orchestry, aranžemi Jaze Colemana a albem "Proměny". Předposlední řadovku "Místečko" natočil po šestileté odmlce od "Co sa stalo nové" a nyní si šestiletý odstup ještě o chlup prodloužil. Šel však na to od jiné strany lesa a přizval si dechovku.
Koho ale hned napadne klasické mca prca, měl by hned zapomenout, protože Kumpánovi muzikanti patří pod vedením trumpetisty Vlada Kumpána k velmi vyhledávaným souborům po celé Evropě. Sám jsem měl možnost je už na vystoupení slyšet a světové popové i rockové standardy v jejich podání zněly pokaždé všelijak, jen ne unyle a nudně. Kapela je totiž plná nefalšovaných virtuosů a lidí, kteří vnímají dechovou hudbu jinak, než nám ji předkládá jistá nejmenovaná televizní stanice. A pokud se přidá práce aranžéra Jana Valty, je na dobrý výsledek zaděláno.
Do sestavy třinácti písní se kromě již známého reklamního bonusu "Tady jsme doma" vešlo několik původních autorských písní a také pár lidových textů či melodií z jižních Čech. "Bošilecký zvony", "Kdyby mně tak bylo" či "Padly vody" už oprášila folková legenda Pavel Žalman Lohonka, text skladby "Před kostelem" je zase znám z písně Jaroslava Hutky "Hádala se duše s tělem". Samozřejmě tady jsou plnokrevné kapelní aranže totálně odlišné od křehkých folkových, na kost odřených verzí. Martina Pártlová dostala prostor pro svůj sytý hlas mimo duet "Když muziky hrály" hlavně v písních "Mamko nedávej mě" a "Vyletěl sokol" a je jasné, že jakožto stálý host formace bude důstojnou náhradou za Lenku Dusilovou.
Pokud se začnete naráz prokousávat deskou, brzy zjistíte několik věcí - mladí muzikanti přinesli do kapely závan dravosti, ostrosti, snad až divokosti. Ne že by byl Čechomor dřív nějak zvlášť usedlý, naopak, zvlášť naživo se vždy jednalo víceméně o bigbít na lidovou notu. Kdo ho však zná jen z desek, toho nový zvuk může překvapit. Možná je to i vinou dechovky, která na rozdíl od smyčců finální zvuk určitě tolik nezjemní. Ale není zde ani velké množství pomalejších věcí, spíš je to nářez od začátku skoro až do konce. A mně přece jen sedí Čechomor více akustický a křehčí.
15.07.2018 - 12:30 | poutnik
Pokud je u nás nějaká mainstreamová kapela, která se nebojí experimentovat a hledat stále nové možnosti hudební fúze, je to právě Čechomor. Od rockově pojatých lidovek to vzali přes symfoňák a japonský folklor až novému pokus o nemožné, totiž vytáhnout z žánrového ghetta dechovku. Asi z toho nebude taková pecka jako kdysi ze symfonických Proměn, ale rozhodně je to deska, která při pečlivějším poslechu zaujme.
01.04.2018 - 19:41 | petrhrudka
Pamatuju si, když se někteří svým způsobem posmívali při poslechu projektu Bohemia Jiřího Buriana, který se za pomocí dalších kolegů pokusil svérázným způsobem hudebně předělat české lidové písně do elektronického hávu. Mně osobně se to docela líbilo, respektive tak kritický jsem k tomu tehdy nebyl, neposmíval jsem se tomu. Teď se ale mírně usmívám při poslechu téhle desky. Jak moc se má v současnosti brát vážně různé pokusy hudebně (i jinak) předělávat lidové písně? Navíc každou vlastně jinak: tu rockově, tu reggae, tu trochu jazzu. Taková multižánrovost, u které si vlastně nevím moc rady a po druhém poslechu se sice už tak neusmívám, ale spíše nudím. Nic mi to nedává, žádnou chemii, přesah.