Šest let trvalo Čechomoru, než vydal další řadovou desku, nástupce alba "Co sa stalo nové". To ale neznamená, že by se za tu dobu flákal. Postupně vznikaly například pověsti z hradů a zámků, vánoční album "Sváteční", filmová hudba, koncertní desky. Teď je tu s deskou "Místečko", nejpestřejším albem (od cimbálovky až po hardrock), s nímž zatím kapela Karla Holase a Franty Černého přišla.
Čechomor je díky svému stylu identifikovatelný na první poslech. Lidovky převedené do stadionové moderní world music, spojené s jasně rozpoznatelnými hlasy hlavních protagonistů. Přesto se skupina pokouší se posouvat s každým albem někam jinam. Na "Místečku" došlo spojením s hostujícími muzikanty k vzájemnému obohacení, místy až nečekanému posunu kapely do současnosti a také výraznějšímu odklonu od folklórních kořenů.
Tři verze desky
Čechomor zkusil vydat "Místečko" hned ve třech verzích. Kromě standardního CD a rozšířené verze doplněné o DVD se záznamem koncertu z hradu Loket a bonusovou skladbou s Divokým Billem "Ve dvou se to táhne líp" poměrně něšťastně vydali i levnou verzi pro trafiky. V příbalovém formátu tak dle mnohých své aktuální album degradovali.
Na svědomí to má zejména slovenský hudebník Ivan Tásler (IMT Smile). Právě on napsal hudbu k titulnímu "Místečku", skladbě, kde jako by se v dobrém spojila klišé všech notoricky známých vyřvávaných stadiónovek (myšleno věcí od kapel jako Nazareth či Uriah Heep). A výsledkem je... číst dále
Šest let trvalo Čechomoru, než vydal další řadovou desku, nástupce alba "Co sa stalo nové". To ale neznamená, že by se za tu dobu flákal. Postupně vznikaly například pověsti z hradů a zámků, vánoční album "Sváteční", filmová hudba, koncertní desky. Teď je tu s deskou "Místečko", nejpestřejším albem (od cimbálovky až po hardrock), s nímž zatím kapela Karla Holase a Franty Černého přišla.
Čechomor je díky svému stylu identifikovatelný na první poslech. Lidovky převedené do stadionové moderní world music, spojené s jasně rozpoznatelnými hlasy hlavních protagonistů. Přesto se skupina pokouší se posouvat s každým albem někam jinam. Na "Místečku" došlo spojením s hostujícími muzikanty k vzájemnému obohacení, místy až nečekanému posunu kapely do současnosti a také výraznějšímu odklonu od folklórních kořenů.
Tři verze desky
Čechomor zkusil vydat "Místečko" hned ve třech verzích. Kromě standardního CD a rozšířené verze doplněné o DVD se záznamem koncertu z hradu Loket a bonusovou skladbou s Divokým Billem "Ve dvou se to táhne líp" poměrně něšťastně vydali i levnou verzi pro trafiky. V příbalovém formátu tak dle mnohých své aktuální album degradovali.
Na svědomí to má zejména slovenský hudebník Ivan Tásler (IMT Smile). Právě on napsal hudbu k titulnímu "Místečku", skladbě, kde jako by se v dobrém spojila klišé všech notoricky známých vyřvávaných stadiónovek (myšleno věcí od kapel jako Nazareth či Uriah Heep). A výsledkem je patetická a chytlavá písnička o smrti, přesně na hranici kýče, který ostatně k lidovkám obecně patří.
Ivan Tásler má ale na desce ještě významnější a výraznější zářez. Je jím znamenitá "Andulka". Píseň, k níž také napsal hudbu a navíc ji i zpívá, je největším odklonem kapely k zemitosti, k tvrdosti. Až hardrocková věc nachází pro muzikanty další zatím neoraná pole, jeden z možných směrů, jakým se ubírat někdy v budoucnu.
Jinak ale zůstává kapela poměrně konzervativní a seriozní (nemá třeba nadhled skupiny Pod Černý Vrch, která před lety o mnoho kreativněji předělala "Limboru"). Ve svých dostatečně osahaných a známých, poctivě vyjetých kolejích přináší skladby, které mohou dát vzpomenout jejich nejedné předchozí nahrávce. A to je jen potvrzení toho, jak svěží a žádoucí jsou právě zásahy zvenku, které dodávají skupině další, velmi důležitý náboj a sílu k životu. A může jím být i spolupráce s tradičními hosty, jako je Lenka Dusilová nebo cimbálovka Martina Hrbáče.
Kdopak nám tu hraje a zpívá?
Pestré složení hostujících muzikantů dotváří aktuální zvuk kapely. Kromě Ivana Táslera to jsou Gerry Leonard (producent, elektrická kytara, kytarové efekty), Tony Levin (basová kytara), Doug Yowell (bicí a perkuse), Ewa Farna (zpěv), Lenka Dusilová (zpěv), Martin Hrbáč (zpěv), Petr Pavlinec (cimbál), Mirek Kolacia (viola), Martin Slovák (kontrabas).
"Místečko" je povedená, o něco tvrdší deska, než byly ty předchozí. Čechomor ví, kam chce směřovat. Je seriozní kapelou, která se už dávno stala mainstreamem. A dělá všechno pro to, aby se na svém místečku v tuzemské populární hudbě udržel.
Komentáře