Když prvními dvěma alby Led Zeppelin rozkopli dveře s nápisem hard rock, neudělali tu chybu, že by je za sebou hned zase přibouchli a spolu s hordami epigonů se pohodlně uvelebili uvnitř. Nechali otevřeno, takže luft vanoucí z čerstvého rockového naleziště jim stále ovíval tváře, ale už se začali rozhlížet po jiných, neprozkoumaných komnatách. Pro třetí, opět jen očíslované album, si vybrali tu se jmenovkou folk rock. Ta samozřejmě už dávno nebyla zapečetěná, jenže Led Zeppelin, se zkušenostmi, které dosud nabrali, dokázali jejímu zařízení dodat nový šmrnc. Část fanoušků i kritiků brala jejich částečné vyměknutí jako zradu či přinejmenším krok zpět, ale čas ukázal, že to pro kapelu (i pro pozdější sólovou dráhu Roberta Planta) byl krok logický, osvěžující i plodný.
První strana desky ještě kované bigbíťáky děsit nemusí. Immigrant Song je esenciální hardrocková pecka s dokonalým riffem a i Celebration Day a Out on the Tiles by klidně mohly být na předchozích albech a nikdo by ani nemrknul. Since I've Been Loving You, dlouhodobě vděčné koncertní číslo s velkým prostorem pro Pageovo sólování, je formou klasické blues, ale způsob, jakým ho čtveřice zatížila, protáhla a zpomalila, mu dodává úžasné napětí. Ani tahle skladba se dosavadní tvorbě kapely (v níž se ostatně jemnější folkové vlivy v menší míře už objevovaly) nevymyká. Jedině druhá Friends zní trochu podezřele. Stojí na akustické kytaře podpořené Bonhamovými perkusemi... číst dále
Když prvními dvěma alby Led Zeppelin rozkopli dveře s nápisem hard rock, neudělali tu chybu, že by je za sebou hned zase přibouchli a spolu s hordami epigonů se pohodlně uvelebili uvnitř. Nechali otevřeno, takže luft vanoucí z čerstvého rockového naleziště jim stále ovíval tváře, ale už se začali rozhlížet po jiných, neprozkoumaných komnatách. Pro třetí, opět jen očíslované album, si vybrali tu se jmenovkou folk rock. Ta samozřejmě už dávno nebyla zapečetěná, jenže Led Zeppelin, se zkušenostmi, které dosud nabrali, dokázali jejímu zařízení dodat nový šmrnc. Část fanoušků i kritiků brala jejich částečné vyměknutí jako zradu či přinejmenším krok zpět, ale čas ukázal, že to pro kapelu (i pro pozdější sólovou dráhu Roberta Planta) byl krok logický, osvěžující i plodný.
První strana desky ještě kované bigbíťáky děsit nemusí. Immigrant Song je esenciální hardrocková pecka s dokonalým riffem a i Celebration Day a Out on the Tiles by klidně mohly být na předchozích albech a nikdo by ani nemrknul. Since I've Been Loving You, dlouhodobě vděčné koncertní číslo s velkým prostorem pro Pageovo sólování, je formou klasické blues, ale způsob, jakým ho čtveřice zatížila, protáhla a zpomalila, mu dodává úžasné napětí. Ani tahle skladba se dosavadní tvorbě kapely (v níž se ostatně jemnější folkové vlivy v menší míře už objevovaly) nevymyká. Jedině druhá Friends zní trochu podezřele. Stojí na akustické kytaře podpořené Bonhamovými perkusemi a pohroužené do Jonesových smyčcových aranží, které poprvé prozrazují pokukování Led Zeppelin po Orientu.
Ve chvíli, kdy (alespoň pomyslně) obrátíme desku, už ale z hardrocku nezbylo skoro nic. Jimmy Page elektrickou kytaru jen sem tam pohladí a mění ji za akustiku, steelku nebo banjo a John Bonham, i když není vyloučen ze hry, se aspoň snaží krotit svůj úder. Bezedný folkový pramen se otvírá a Led Zeppelin z něho nabírají jak inspiraci k vlastním skladbám, tak rovnou celé tradiční nápěvy. To je hned případ Gallows Pole, prastaré písně, jejíž původ je zahalený v historických mlhách, a kterou rockoví vlasáči dokázali přepracovat s citem i razancí vyšponovanou především v gradujícím závěru.
Druhá převzatina Hats Off to (Roy) Harper album uzavírá, svým obsahem směšuje několikero bluesových evergreenů a svým názvem vzdává hold folkařskému kamarádovi, který jistě k akustickým choutkám rockerů poskytl nejeden podnět. Ani mezi tím se nedočkáme žádných masivních riffů ani Plantových výškových rekordů. Tangerine je lehce do country hozená balada, That's the Way s absencí bicích je ještě jemnější a Bron-Y-Aur Stomp, pojmenovaná podle domku, kde kapela desku dávala dohromady, má sice větší švih (je to přece „dupák“), ale z akustických pozic nesleví ani o píď.
Část obdivovatelů jedničky a dvojky se tudíž musela cítit trochu ošizená. Ale muzikanti by měli být před svým publikem vždycky o něco napřed, mít pro ně v rukávu nějaké to překvapení a neohlížet se na to, jestli s ním uspějí nebo ne, pokud mu oni sami věří. Krok, jehož se Led Zeppelin na tomto albu odvážili, je jedním z těch, které z nich dělají opravdu velkou kapelu. Trojka je stejně vzrušující, inspirativní a nestárnoucí jako jejich dosavadní počiny a všechno, co na ní nalezli, se jim v dalších letech ještě nejednou hodilo.
08.04.2021 - 13:18 | Meca76
Zatiaľ čo Led Zeppelin III je považovaný za ich „akustický“ album, je trochu ironické, že začína jedným z najťažších a najsilnejších čísel Led Zeppelin. „Immigrant Song“, napísaný počas turné skupiny po Islande, je dokonalou akčnou / dobrodružnou piesňou, ktorá sa rovnako ľahko hodí k sobotným akčným matinéom aj k severským legendám, ktoré stvárňuje. Táto pieseň, ktorá vyšla ako singel, sa dostala do top 20 v hitparádach, čo je pre túto kapelu, ktorá rozhodne nepatrí do top 40, vzácny počin.
08.06.2014 - 7:07 | zdeneknemec
Třetí album dělali Jimmy Page a spol pod vlivem desky Deja Vu od superskupiny Crosby, Stills, Nash & Young. Líbila se jim ta kombinace folkového zvuku akustických kytar s tvrdou rytmikou. Deska začíná pro mě jednou z nejtvrdších skladeb již zmiňovanou Immigrant Song (Vystěhovalecká), vynikající zpěv Roberta Planta a kytara Jimmyho Page mě dokáže odvázat i nyní. Po dvou skladbách Friends a Celebration Day, které jsou kombinací akustických kytar, a tvrdého rocku následuje skladbu, kterou jsem si již tehdy hodně oblíbil a to nejlepší blues, které tato čtveřice hrála a to Since I've Been Loving You s nádhernou Pageovou kytarou a zpěvem Roberta Planta. Out Of The Tiles je tvrdá rocková skladba, která se mi taky nepřestala líbit. Druhá strana alba začíná tradicionálem Gallows Pole, podle mě jedna z nejtvrdších skladeb produkovaná Led Zeppelin. Fantastická kombinace akustických kytar, banja a šlapající rytmiky. Po Gallows Pole následuje Tangerine ( mandarínka) vždycky když si tuhle desku pustím tak čekám na nádherné Pageovo sólo v téhle skladbě a taky obdivuji jeho hru na mandolínu. Poloakustická skladba That's The Way je takovým vyznáním Roberta Planta a závěrečná Hats Off To (Roy) Harper ( Klonbouk dolů před Roy Harperem) je pro změnu pocta jejich kamarádovi, na jehož deskách Jimmy Page i John Paul Jones spolupracovali. Zvláště práce Jimmyho Page na albu Stormcock je obdivuhodná. Tahle deska ještě s Houses Of The Holy patří k mým nejoblíbenějším od Led Zeppelin a celkem často se k ní vracím. Když si chci pusti Led Zeppelin tak většinou jedničku nebo trojku .